Festival paměti / Ji.hlava

7. 12. 2018 / Janis Prášil
report
Placený

Na téma paměti se zaměřil 22. ročník festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, v jehož průběhu se stavilo stoleté výročí české státnosti. Festivalová znělka v režii Jeana-Luca Godarda citovala útržky textů podkreslené rychlým sledem fotografií a poukazovala na fragmentárnost a mnohoznačnost vizuální reprezentace skutečnosti, do níž spadají i vzpomínky. Tvůrci z celého světa představili jak osobní rozměr minulosti uzavřené do motelových pokojů nebo vězeňských cel, tak portréty kolektivní paměti. Nejnovější díla Wernera Herzoga, Wima Wenderse nebo Radua Judea ukazují, že vzpomínky mohou být nostalgickým útočištěm před neuspokojivou společenskou realitou, zkreslujícím zrcadlem či varováním před opakující se historií.

 „Poverty Poetry“

Hlavní cenu za nejlepší světový dokument získal belgický snímek Volný pokoj, jehož originální název Vacancy je možné překládat i jako prázdnota. Ta prostupuje osudy lidí žijících v motelech na okraji americké společnosti. Francouzská režisérka Alexandra Kandy Longuet následuje své postavy například do kalifornského motelu u pověstné dálnice Route 66, kde se natáčela Bezstarostná jízda. Osamělá stárnoucí narkomanka, bývalý...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Muž ve filmu

120 / prosinec 2018
Více