Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 120: Muž ve filmu
editorial / Jindřiška Bláhová / 9. 12. 2018
I když je složité hledat přímé korelace mezi světem skutečným a tím filmovým, platí, že filmový obraz mužů se proměňuje. A v současnosti se jeho proměny zrychlují nebo radikalizují. Po létech debat o mužích v krizi je tu další fáze, která alarmismus nahrazuje přijímáním plurality. Jak ukazují texty v tématu tohoto čísla, které se pohybují od definování mužnosti na plátně, přes stárnutí hvězdy Nicolase Cage po profil Michaela Fassbendera. Speciální případ české kinematografie reflektuje text o zobrazení mužů v českých komediích.
Výrazné muže či jejich reprezentaci najdete ale i v první části čísla. Například portrét Ingmara Bergmana, režiséra, který také vnesl do kinematografie určitý typ mužnosti a mužství, nebo dokonce maskulinního pojetí filmu. Bergman sice patří k tvůrcům, o nichž se zdánlivě už vlastně nedá nic říct vzhledem k tomu, kolik papíru o jejich stylu a díle bylo popsáno. Stanislava Přádná ale ukazuje, že to není tak úplně pravda. Vedle Bergmana stojí způsobem možná šokujícím jako Harryho facka muž, kterého byste ve filmovém časopise nejspíš nečekali – Karel Gott. Jeho obrazu od šedesátých do devadesátých let mimo jiné coby symptomu normalizace i raného kapitalismu je věnován Fenomén. Do proudu mužských identit, tentokrát v kulturně specifickém a opresivním systému, by se dal volně zařadit i jeden z nejvýraznějších filmů letošního roku snímek Léto, jemuž se v Zoomu se znalostí ruských reálií věnuje Kamila Dolotina.
Příjemné čtení posledního letošního čísla a děkujeme za přízeň, díky níž může Cinepur otevřít osmadvacátý rok své existence.
Přečteno 1813x
Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.5 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial 131: Film a feminismus
Editorial 130: Kinematografie Hongkongu
Editorial 128 / Do you feel lucky?
Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru
DALŠÍ Z RUBRIKY
Darren Aronofsky natočí film o přejídajícím se tlouštíkovi
Existenciální pijáctví / Chlast
Od eschatologie k entropii / Last and First Men
#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead
Lars Von Trier se vrací do Království, natočí třetí sezónu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Editorial 131: Film a feminismus
Editorial 130: Kinematografie Hongkongu
RUBRIKY
anketa (25) / český film (104) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (106) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (6) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (3) / kauza (33) / kniha (125) / kritika (990) / mimo kino (164) / nekrolog (1) / novinka (790) / objev (2) / pojem (36) / portrét (18) / profil (112) / reflexe (25) / report (119) / rozhovor (169) / scénář (4) / soundtrack (52) / téma (953) / televize (113) / událost týdne (266) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018
Z obsahu tištěného čísla:
Ingmar Bergman / Homo creator (Stanislava Přádná, portrét)
Hledání domova / The Haunting of Hill House (Martin Šrajer, televize)
Zběsilost v srdci i v obličeji / Nicolas Cage jako mem (Antonín Tesař, téma)
Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu (Kamila Dolotina, zoom)
Věřím v zázrak ve skutečném světě / Vojtěch Domlátil (Kamila Boháčková, profil)
Za krempou zdobného klobouku / Soumrak (Ondřej Pavlík, kritika)