Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 119: FAMU

téma: FAMU / Lukáš Skupa / 12. 10. 2018

Nedávná „FAMU krize“ nabídla příležitost podívat se na profil školy pokud možně nezaujatě a bez zbytečné hysterie, která kauzu provázela. V komentářích různých účastníků sporu zaznívaly občas i argumenty poukazující na údajně lepší minulost FAMU nebo na její pošlapané tradice. Aniž bychom dávali podobným tvrzením nutně za pravdu, rádi bychom se v tématu vrátili právě do bližší i vzdálenější historie fakulty, o které toho stále víme velmi málo.

FAMU, jež měla vychovávat tvůrce pracující pro tehdy čerstvě zestátněnou kinematografii, vznikla v roce 1946 s inspirací moskevského VGIK a s trojicí studijních oborů „filmové režisérství“, „filmová dramaturgie“ a „filmová fotografie (kameramanství)“. Pražská vysoká filmová škola se tak zařadila k nejstarším evropským filmovým fakultám, mezi nimiž si postupem času vybudovala solidní renomé. Přehlédneme-li více než sedmdesátiletou historii školy, největší pozornost se nikoli překvapivě obrací k éře „zlatých šedesátých“, jež i v rámci historických pojednání patří mezi ty nejreflektovanější. Největší neznámou naopak zůstává období polistopadové, u nějž se můžeme spoléhat zatím jen na svědectví těch, kteří na FAMU v devadesátých letech studovali nebo učili. Z nedávné historie se za rozhodující milník často pokládá nástup Michala Breganta do funkce děkana v roce 2002 a následné změny v koncepci výuky. O tomto „převratu“ se ostatně z hlediska kvality studia na FAMU hovoří dodnes a dotýkaly se ho i některé dřívější texty v Cinepuru.

V tématu postupujeme od současnosti do minulosti. Začínáme zhodnocením novější a nejnovější tvorby studentů FAMU v textu Tomáše Stejskala, jenž podává i vcelku optimistickou zprávu o letošních bakalářských klauzurách katedry režie. V pořadí druhý příspěvek, který jsme napsali spolu s Jitkou Lanšperkovou, se zaměřuje na osudy vybraných debutantů z FAMU za posledních patnáct let a na některé problémy při jejich vstupu do profesionálního filmového prostředí. Historik Petr Bednařík, který se podílel na publikaci Dějiny akademie múzických umění v Praze, připravil text shrnující důležité události a trendy vztahující se k FAMU v době normalizace. Marie Barešová pak přibližuje fenomén spojený s FAMU už od jejích počátků – přítomnost jugoslávských studentů, z nichž hned několik (Rajko Grlić, Goran Paskaljević nebo Emir Kusturica) se později prosadilo mezinárodně. Na závěr otiskujeme unikátní kolekci vzpomínkových textů devíti absolventů, kteří prošli různými famáckými katedrami v uplynulých pěti dekádách. Pro úplnost dodejme, že k tématu zajímavě promlouvá i rozhovor Michala Hogenauera s Olmem Omerzuem, který najdete v přední části čísla.

Přečteno 1603x

Článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu: Netflix

Editorial 126 / Netflix

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film

(Para)normální trauma / Dům na kopci a Mike Flanagan v hororové tvorbě Netflixu

Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu

Všichni proti všem / Situace na současném streamingovém trhu

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (744) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (246) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)

Cinepur #119 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Dvojí vědomí černošského policajta / BlacKkKlansman (Antonín Tesař, kritika)

Když realismus vítězí / Současné tendence filmů z FAMU (Tomáš Stejskal, téma)

Naše časy se mění / 75. MFF Benátky (Anna Kopecká, report)

Štvanice mezi bádáním a autorským filmem / Michaela Režová (Vítězslav Chovanec, profil)

Filozofie prázdnoty / Climax (Janis Prášil, kritika)

Editorial 119: FAMU (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...