Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 119: FAMU

Editorial 119: FAMU

editorial / Jindřiška Bláhová / 6. 10. 2018

Tématem čísla, které držíte v ruce, je FAMU – tedy pražská filmová fakulta. V redakci témata plánujeme dopředu. Nejen proto, že je třeba vymyslet dramaturgii a oslovit – a získat – vhodné autory a autorky, což nebývá vždy jednoduché. Skladba témat má také jasnou koncepci. Nestává se tak často, aby se na scéně objevilo takové, které si žádá změnu plánů a okamžitou reakci. FAMU byla letos výjimkou z pravidla. Rozhodli jsme se operativně „obětovat“ to, co bylo v plánu, a zaměřit se na školu, která vzbudila v uplynulých měsících rozruch kvůli kauze pokusu o odvolání děkana Zdeňka Holého akademickým senátem školy. Děkan nakonec zůstal na svém místě, ale z prachu přepjatých reakcí i sporných momentů se vynořila témata, která se nám zdála volat po reflexi. Třeba to, jak skvělá je ona „skvělá“ minulost FAMU? Co na škole fungovalo dříve a údajně nefunguje nyní? Co svým studentům škola nabízela a nabízí a kdo z ní vychází či vycházel? Jak je to s oním zaklínaným řemeslem vs. teorií?

Nedávnou kauzu v aktuálním čísle nijak neřešíme. Víc než rozjitřená současnost, jež jistě nebude z historického odstupu patřit k zářným chvilkám instituce, nás zajímala minulost – dávná i poměrně čerstvá. Čtveřice textů a jedna rozsáhlá anketa nabízejí pozoruhodný, plastický, občas objevný a v mnohém poučný obraz. Více o textech v úvodu k tématu. Zde doporučím hlavně unikátní anketu s bývalými studenty a absolventy napříč dekádami od oslavovaných šedesátých let. Jako odrazový můstek do fenoménu FAMU pak může posloužit rozhovor s Olmem Omerzuem, v současnosti nejznámějším absolventem z nastupující generace režisérů. Vedl jej jiný absolvent téže instituce Michal Hogenauer, který právě dokončil svůj debut. Otázky směřovaly nejen na studium, ale i na Omerzuovu režijní metodu a nový film Všechno bude. Příštím číslem se už zase vrátíme k plánu s tématem tak zdánlivě nefilmovým jako „muži“. Můžete si ale být jistí, že se máte na co těšit. Zatím inspirativní ponor do rozmanitých vrstev FAMU.

Přečteno 3053x

Článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #140

#140

duben 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus


DALŠÍ Z RUBRIKY

Lehkonohá arabeska s Gretou / Křížová výprava

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Úvod do Wese Andersona

Soustředěné pohledy do světa umění / Interpretace filmů Wese Andersona


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (115) / fenomén (83) / festival (102) / flashback (13) / fragment (18) / glosa (241) / kamera-pero (12) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1082) / mimo kino (189) / novinka (813) / pojem (36) / portrét (48) / profil (97) / reflexe (26) / report (144) / rozhovor (181) / scénář (4) / soundtrack (84) / téma (1007) / televize (127) / událost týdne (283) / videohra (80) / web (44) / zoom (170)

Cinepur #119 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Očekávat neočekávané / Johnnie To (Antonín Tesař, portrét)

(Ne)lehká cesta k debutu / Kariérní start absolventů katedry režie FAMU (Lukáš Skupa, Jitka Lanšperková, téma)

Filozofie prázdnoty / Climax (Janis Prášil, kritika)

Když realismus vítězí / Současné tendence filmů z FAMU (Tomáš Stejskal, téma)

Umírání lidové písně / Studená válka (Ondřej Pavlík, kritika)

Příliš sladká země / Sweet Country (Jarmila Křenková, kritika)

+ více...