Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 119: FAMU

Editorial 119: FAMU

editorial / Jindřiška Bláhová / 6. 10. 2018

Tématem čísla, které držíte v ruce, je FAMU – tedy pražská filmová fakulta. V redakci témata plánujeme dopředu. Nejen proto, že je třeba vymyslet dramaturgii a oslovit – a získat – vhodné autory a autorky, což nebývá vždy jednoduché. Skladba témat má také jasnou koncepci. Nestává se tak často, aby se na scéně objevilo takové, které si žádá změnu plánů a okamžitou reakci. FAMU byla letos výjimkou z pravidla. Rozhodli jsme se operativně „obětovat“ to, co bylo v plánu, a zaměřit se na školu, která vzbudila v uplynulých měsících rozruch kvůli kauze pokusu o odvolání děkana Zdeňka Holého akademickým senátem školy. Děkan nakonec zůstal na svém místě, ale z prachu přepjatých reakcí i sporných momentů se vynořila témata, která se nám zdála volat po reflexi. Třeba to, jak skvělá je ona „skvělá“ minulost FAMU? Co na škole fungovalo dříve a údajně nefunguje nyní? Co svým studentům škola nabízela a nabízí a kdo z ní vychází či vycházel? Jak je to s oním zaklínaným řemeslem vs. teorií?

Nedávnou kauzu v aktuálním čísle nijak neřešíme. Víc než rozjitřená současnost, jež jistě nebude z historického odstupu patřit k zářným chvilkám instituce, nás zajímala minulost – dávná i poměrně čerstvá. Čtveřice textů a jedna rozsáhlá anketa nabízejí pozoruhodný, plastický, občas objevný a v mnohém poučný obraz. Více o textech v úvodu k tématu. Zde doporučím hlavně unikátní anketu s bývalými studenty a absolventy napříč dekádami od oslavovaných šedesátých let. Jako odrazový můstek do fenoménu FAMU pak může posloužit rozhovor s Olmem Omerzuem, v současnosti nejznámějším absolventem z nastupující generace režisérů. Vedl jej jiný absolvent téže instituce Michal Hogenauer, který právě dokončil svůj debut. Otázky směřovaly nejen na studium, ale i na Omerzuovu režijní metodu a nový film Všechno bude. Příštím číslem se už zase vrátíme k plánu s tématem tak zdánlivě nefilmovým jako „muži“. Můžete si ale být jistí, že se máte na co těšit. Zatím inspirativní ponor do rozmanitých vrstev FAMU.

Přečteno 3226x

Článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #143

#143

říjen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher


DALŠÍ Z RUBRIKY

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

Nejnovější filmy ze střední Evropy a procházka s Polańskim

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Nové knihy o filmu či fotce na Ji.hlavě

Nene / Krmení divého publika

Trojúhelník smutku / Škodolibá plavba společenskými hierarchiemi

Men / Pohanské mutace

Arvéd / Arvédova pouť do pekla


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137

Editorial 136


RUBRIKY

anketa (31) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (118) / fenomén (83) / festival (116) / flashback (16) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (15) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1109) / mimo kino (191) / novinka (824) / pojem (36) / portrét (51) / profil (100) / reflexe (27) / report (149) / rozhovor (185) / scénář (4) / soundtrack (87) / téma (1025) / televize (134) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (173)

Cinepur #119 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018

Z obsahu tištěného čísla:

My z Prahy / Jugoslávští filmaři z FAMU (Marie Barešová, téma)

FAMU v běhu času / Portrét školy v paměti absolventů (Lukáš Skupa, téma)

Editorial 119: FAMU (Jindřiška Bláhová, editorial)

With Or Without You / Takoví normální Američané (Šárka Gmiterková, televize)

Selhání systému / Střídavá péče (Martin Šrajer, kritika)

Pokecali ještě parádněji / Chata na prodej (Ivo Michalík, kritika)

+ více...