Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

téma: Neonoir / Jakub Kučera / 14. 8. 2018

„Je záhadou, odkud se bere ta energie, jež ustavičně vyzařuje z oné konceptuální černé díry, kterou je film noir.“ Citát filmového historika Thomase Elsaessera pochází z roku 2000, kdy filmy z kategorie neonoir stále těžily z odkazu a popularity tehdy již dávno minulé klasické éry žánru. I když záhadu, nad níž se pozastavuje Elsaesser, v tomto textu nevyřešíme, pokusíme se postihnout alespoň určité jevy s ní související – totiž jak byly některé z typických rysů noiru uzpůsobeny novodobým kinematografickým podmínkám. Zaměříme se přitom na trojici snímků postmoderního neonoiru, které vznikly v závěru devadesátých let a ukazují změny, jakých soudobí zástupci žánru doznali v porovnání s klasickými předchůdci.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #118

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Logika přestřelky / Zimní bratři (Antonín Tesař, kritika) • Vyprávět a pak zničit / Rozhovor s Denisem Côtém (Marcel Arbeit, rozhovor) • Hvězdné války bez síly / Solo: Star Wars Story (Daniel Řehák, kritika) • Radostné katastrofy a absurdní vesmíry / Terry Gilliam (Antonín Tesař, portrét) • Příběhy, které si vyprávíme / Lekce (Martin Šrajer, kritika) • Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha (Jana Bébarová, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #131

#131

říjen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Burácející řeka času / Tenet

Denis Villeneuve natočí minisérii podle románu Joa Nesbøho

Kde uvidíme covidí debuty?

Editorial 131: Film a feminismus

Křičet nahlas i potichu / Tvorba současných rozzlobených animátorek

Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích

(Tele)vize feminismu / Od emancipovaného konzumerismu k matriarchálnímu rebelství


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hollywoodská romantická komedie / Aspekty a proměny žánru, o kterém je hanba mluvit

Po přečtení spalte / Před spálením přečtěte

Bob Dylan a hranice filmové fikce

"Uvnitř", "vně" a monstrum / Způsoby prožitku filmové sebereflexivity

Fikce


RUBRIKY

anketa (25) / český film (100) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (105) / fenomén (73) / festival (95) / flashback (5) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (2) / kauza (33) / kniha (124) / kritika (980) / mimo kino (163) / nekrolog (1) / novinka (785) / objev (2) / pojem (36) / portrét (17) / profil (111) / reflexe (25) / report (116) / rozhovor (168) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (946) / televize (111) / událost týdne (264) / videohra (69) / web (42) / zoom (164)