Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho

14. 8. 2018 / Jaromír Blažejovský
kniha
Placený

Pro cinefily, kteří jsme brali filmový rozum v 70. letech, byl Pier Paolo Pasolini jedním ze třinácti nejmilovanějších autorů. Uhrančivé bylo fluidum, jež jeho filmy vyzařovaly. Dráždivě působilo spojení spirituality, levicovosti a sexuality, tedy Ježíše, Marxe a Freuda. Generace vzdělaná ve filmových klubech se po roce 1989 postarala o uvedení Pasoliniho snímků v České televizi, zařazení čtyř posledních jeho opusů do Projektu 100 a vydání takřka kompletního celovečerního díla na DVD.

Otvíráme-li dnes knihu Maurizia Viana Pier Paolo Pasolini a jeho filmy, jedná se o návrat nejen k dávné fascinaci, ale i do postmoderních 80. let, kdy americký profesor italského původu svoji monografii připravoval. Pokusil se porozumět systému Pasoliniho myšlení, což není snadné: PPP zanechal mnoho příležitostných výpadů, méně teoretických výkladů. Ty jsou obsaženy v knize Empirismo eretico (1972), na jejíž české vydání stále čekáme, přestože klíčovou stať o poetickém filmu máme k dispozici již od roku 1965.

Nejprve Viano vytyčí Pasoliniho „,textuální souhvězdí": mají jím být humanismus, katolictví, marxismus, psychoanalýza a homosexualita. Badatel považuje za nutné přiznat, že není gay. Dané kontexty ovšem nejsou souměřitelné:...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Neonoir

118 / srpen 2018
Více