Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vidět, co nevidíme / Tereza Stehlíková

profil / Kamila Boháčková / 14. 8. 2018

Tvorbu v zahraničí úspěšné vizuální umělkyně Terezy Stehlíkové lze zařadit jen obtížně. A to nejen proto, že je tato v Londýně žijící a tvořící autorka v Česku téměř neznámá – svou práci zde představila teprve loni. V britské metropoli, kam odešla s rodiči v patnácti letech, vystudovala ilustraci a animaci na Central Saint Martins a autorskou tvorbu na Royal College of Art, kde si udělala také doktorát a nyní se věnuje uměleckému výzkumu o taktilních možnostech audiovizuálních médií i o jejich schopnosti zachytit a evokovat paměť. Těmito tématy se zabývá i ve své tvorbě rozkročené mezi performance, galerijní instalace a krátké filmové eseje. Podobně jako u surrealistů se v její tvorbě mísí vnitřní svět s vnějším do podoby imaginárních krajin, jež oživují dětské vzpomínky. Stehlíková přiznává zásadní ovlivnění tvorbou Jana Švankmajera a zabývá se i podobnými tématy jako on: jídlo, taktilita a hmat, zásadní role dětství a paměti i inklinace k velkým detailům a strukturám předmětů. V jejích filmech však nenajdeme typicky švankmajerovský prvek subverzivního humoru a existenciálního šklebu, ani zálibu v loutkách či naraci. Stehlíkové snové eseje připomínají snad nejvíce avantgardní snímky Germaine Dulac, mottem jejíž tvorby je: „Film je oko pohlížející na život. Je mocnější než to naše, protože vidí, co my nevidíme.“

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #118

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento (Jakub Kučera, téma) • Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha (Jana Bébarová, téma) • Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru (Antonín Tesař, téma) • Třetí rozměr dálnovýchodního leporela / Psí ostrov (Ondřej Pavlík, kritika) • Radostné katastrofy a absurdní vesmíry / Terry Gilliam (Antonín Tesař, portrét) • Vidět, co nevidíme / Tereza Stehlíková (Kamila Boháčková, profil) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Jen tak si zakřičet ve všech realitách / Ondřej Moravec

Síla fiktivních obrazů / Profil Michala Blaško

Únik do pohádkové krajiny folkloru / Anna Podskalská

Anatomie českého pidimužíka / Adam Martinec

Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu

Smýkání Denisem Lavantem / Profil Jana Vejnara

Matouš Valchář / Punková animace

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva

VJ Kolouch ovlivněný Krtečkem

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)