Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Čekání na druhou vlnu / 53. MFF Karlovy Vary

report / Antonín Tesař / 14. 8. 2018

Když se v roce 2015 začalo mluvit o nové silné generaci českých filmových tvůrců, bylo to často v souvislosti s karlovarským festivalem, kde ten rok běžely (většinou ve vedlejších nebo nesoutěžních sekcích) filmy David Jana Těšitele, Schmitke Štěpána Altrichtera, Prach Víta Zapletala nebo Nenasytná Tiffany Andyho Fehua. Na dohady o nějaké nové „nové vlně“ v českém filmu bylo tehdy ještě příliš brzy, protože pro silnou vlnu je potřeba stabilní vítr. Množinu debutů, z nichž některé byly absolventskými cvičeními z FAMU, lze spíš označit na slibné čeření hladiny. Životaschopnost a sílu těchto osobností mohou potvrdit až jejich druhé filmy. Ono „podruhé“ bylo zásadním tématem české reprezentace na letošním ročníku karlovarského festivalu. Nové filmy Olma Omerzua, Tomáše Pavlíčka, Adama Sedláka a Benjamina Tučka, které přehlídka uvedla premiérově, nebyly většinou v přísném smyslu druhotiny, ale znamenaly návraty tvůrců, s jejichž předchozím průlomovým dílem se pojí určitá očekávání. Všichni zmínění tvůrci se ve svých novinkách pokusili mimo tato očekávání vystoupit. A ani jednomu se to nepodařilo příliš uspokojivě.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #118

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho (Jaromír Blažejovský, kniha) • Art pro hlavní vysílací čas / Na krátko (Martin Svoboda, kritika) • Logika přestřelky / Zimní bratři (Antonín Tesař, kritika) • Magický tep plastelínového srdce / Dujanah (Ondřej Trhoň, videohra) • Editorial 118: Neonoir (Jindřiška Bláhová, editorial) • Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento (Jakub Kučera, téma) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #140

#140

duben 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY report

Proč se nepochlubit / FAMUFEST

Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale

Spécial Cannes 2020

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

Evropský divák v úzkých / IDFA

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Ve jménu anidoku / Anifilm


DALŠÍ Z RUBRIKY

Lehkonohá arabeska s Gretou / Křížová výprava

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Úvod do Wese Andersona

Soustředěné pohledy do světa umění / Interpretace filmů Wese Andersona


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Losing Control / Control

Kdo je Amerika a kdo je Borat? / Borat Subsequent Moviefilm


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (115) / fenomén (83) / festival (102) / flashback (13) / fragment (18) / glosa (241) / kamera-pero (12) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1082) / mimo kino (189) / novinka (813) / pojem (36) / portrét (48) / profil (97) / reflexe (26) / report (144) / rozhovor (181) / scénář (4) / soundtrack (84) / téma (1007) / televize (127) / událost týdne (283) / videohra (80) / web (44) / zoom (170)