Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

MFF KV: S Domestikem startuje z bloků nadějný soupeřivý talent

MFF KV: S Domestikem startuje z bloků nadějný soupeřivý talent

novinka / festival / Ondřej Pavlík / 3. 7. 2018

Už svým dravým entrée, v němž rytmus cyklistovy jízdy na trenažéru určuje agresivní beat noisového techna, dává Domestik rázně najevo, jakým filmem bude: ambiciózním, dráždivým, nepříjemným. Filmem, pro který není temná kakofonní hudba jen ilustrativním či náladotvorným podkresem, ale plnohodnotným výrazovým prostředkem, líčícím sebeničivé jednání hrdinů.

Celovečerní debut režiséra a scénáristy Adama Sedláka sice exponuje dvojici protagonistů jako mladé manžele Romana a Šarlotu, které od počátku motivuje jiná touha – on výkonnostně trénuje na cyklistické závody, ona chce otěhotnět –, ale s jejich psychologií pracuje jen minimálně. Místo toho – což může být pro leckterého diváka frustrující – po vzoru extrémních uměleckých filmů promítá posedlosti postav do jejich proměňující se fýsis a stylizovaně klinického prostředí společné domácnosti.

Brzy tak začne být zřejmé, že úspěch v cyklistickém závodě i otěhotnění jsou v jádru zaměnitelnými cíli, vedle kterých je mnohem podstatnější samotný proces složený z odosobněných rituálů a hraničních řešení. To Sedlákovi umožňuje taktilně vrstvit i analyticky zkoumat různé civilizační obsese, jako jsou diety, závislosti na návykových substancích a strojově zefektivňující přístup k čemukoli, ať už jde o práci nebo soukromí. Upozadění dramatického rámce ve prospěch koncentrace na vyostřené výjevy ale zároveň posouvá Domestik k ryzí bodyhororové estetice hnusu či šoku, která pro film ne vždy představuje dostatečně silnou oporu.

Tomu, aby se snímek zvrhl v bohapustý festival cezení krve a bulimického zvracení, nicméně zabraňuje originální nakládání s nevšedními rekvizitami, kostýmy i líčením. Zejména kyslíkový stan, ve kterém Roman otužuje svoje útlé tělo simulacemi vysokohorských podmínek, je nápaditým monstrem, v jehož útrobách se hrdinové doslova i obrazně dusí nebo naopak zvířecky přepínají. Když přes polopropustnou plentu stanu doléhají ven jen tlumené nezřetelné zvuky, funguje snímek i jako univerzálně srozumitelné drama o partnerském nesouladu.

Od studie dvou lidí, kteří se pachtí za odlišnými, vzájemně těžko slučitelnými věcmi, se pak Domestik trhanými přískoky dostává ke znepokojivému párovému portrétu, jehož hrdinové se sobě začínají čím dál více podobat. Přes pleťové masky a takřka bondážové tréninkové oblečky Roman se Šarlotou směřují až k vampirické androgynitě, která tu představuje nejzazší fázi proměny – přerod v individua dokonale zhuntovaná chemií a umělotinou. Tady už nastupuje čirá iracionalita, kterou zřejmě ne každý skousne, ale která k hororově laděným filmům neodmyslitelně patří.

V karlovarském soutěžním peletonu, zatím až na výjimky složeném z více či méně lopotných teenage dramat, která jakž takž zvládají reflektovat všední situace a konflikty, je Domestik nepochybně výrazným dílem s jasnou, cinefilně poučenou koncepcí. Když odhlédneme od místy lehce drhnoucích dialogů a evidentní snahy polarizovat a zaujmout, startuje před námi z bloků nadějný soupeřivý talent, který má na to úspěšně provokovat nejen v tuzemsku, ale i ve světě.

Přečteno 1561x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.4 /5

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #131

#131

říjen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Festival v Cannes letos uspořádá třídenní filmovou přehlídku

Wong Kar-wai napsal pokračování filmu Chungking express

Ostrava Kamera Oko uspořádá festivalový dystopický víkend

Festival krátkých filmů BRNO16 proběhne Uprostřed ničeho

Hirokazu Koreeda natočí svůj korejský debut o baby boxech

Björk si ve vikingském filmu zahraje slovanskou čarodějnici

Noirovou přehlídku za týden slavnostně zahájí Špinavá dohoda

LFŠ: Atlantida exhumuje jedovatý odpad ukrajinské minulosti


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

LFŠ: Atlantida exhumuje jedovatý odpad ukrajinské minulosti

Visions du Réel 2020 / Referát z digitálního Nyonu

Odvážná škatulata / 70. Berlinale

Berlinale: Ať žije Tsai a jeho taktilní filmová masáž!

Berlinale: DAU oživuje drásavou realitu stalinského Ruska

Berlinale: Shirley nasává 50. léta jako mlsná poletující moucha

Berlinale: Cristi Puiu se ve filmu Malmkrog dotýká věčnosti


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

LFŠ: Atlantida exhumuje jedovatý odpad ukrajinské minulosti

Víc než westernová revize / First Cow

Žánrové tropy v subtropech / Kanáři

Život je krásňoučký / Králíček Jojo

Hoří, mí vlastníci / Vlastníci


RUBRIKY

anketa (25) / český film (100) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (105) / fenomén (73) / festival (95) / flashback (5) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (2) / kauza (33) / kniha (124) / kritika (980) / mimo kino (163) / nekrolog (1) / novinka (784) / objev (2) / pojem (36) / portrét (17) / profil (111) / reflexe (25) / report (116) / rozhovor (168) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (946) / televize (111) / událost týdne (263) / videohra (69) / web (42) / zoom (164)