Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

5 filmových tipů z programu Karlových Varů

5 filmových tipů z programu Karlových Varů

novinka / festival / Ondřej Pavlík / 26. 6. 2018

Také letos jsme pro vás připravili programové tipy z rozsáhlé nabídky festivalu v Karlových Varech. Tentokrát jsme se rozhodli náš redakční výběr rozdělit do tří částí. Po této první pětici snímků tak bude postupně následovat selekce asijských tipů Antonína Tesaře a výběr šéfredaktorky Cinepuru Jindřišky Bláhové.

Zama (r. Lucrecia Martel, 2017)

Argentinská filmařská ikona Lucrecia Martel se po dlouhé, téměř desetileté pauze vrací s novým filmem Zama, adaptací stejnojmenného existenciálního románu spisovatele Antonia Di Benedetta. V historickém dramatu, zasazeném do zapadlé panamské kolonie z konce 18. století, čeká španělský úředník na transfer do Buenos Aires. Potýká se přitom nejen s byrokratickými obstrukcemi, ale také s vlastní osobní stagnací. Filmy Lucrecie Martel vždy fascinují maniakálně propracovanou zvukovou stopou, což je další důvod, proč její novinku vidět v kině. Zamu navíc ze zahraničí provází takřka bezvýhradně nadšené kritické ohlasy.

P.S.: Fanouškům argentinské režisérky letos Karlovy Vary nabízí jedinečný double bill: v sekci Jiný pohled poběží dokument Světelné roky Manuela Abramoviche, který Lucrecii Martel pozoroval právě při natáčení jejího posledního filmu.


Sedící slon (r. Hu Bo, 2018)

Dlouhá stopáž k asijským festivalovým filmům neodmyslitelně patří. Téměř čtyřhodinové čínské drama Sedící slon tak sice nejednoho diváka odradí, nicméně vedle mnohdy až osmihodinových behemotů Lava Diaze a Wanga Binga jde vlastně o snadno stravitelnou jednohubku. Portrét jednoho dne ze života čtyř postav ze severočínské periferie natočil mladý režisér Hu Bo v protáhlých sledovacích záběrech, které poutají pozornost k bezútěšným industriálním sceneriím. Sedícího slona provází pověst jedinečné labutí písně i proto, že Hu Bo před dokončením filmu ve svých devětadvaceti letech spáchal sebevraždu. Z Berlinale, kde měl světovou premiéru, si snímek odvezl cenu kritiků FIPRESCI.


Šťastný Lazzaro (r. Alice Rohrwacher, 2018)

Šestatřicetiletá italská režisérka Alice Rohrwacher úspěšně rozvíjí svůj autorský rukopis v blyštivých vodách magického realismu. Už její druhý celovečerní film Zázraky se propracoval do hlavní soutěže Cannes a totéž se letos povedlo i Šťastnému Lazzarovi, snímku o chudém prosťáčkovi, kterému změní život setkání s bohatým šlechticem. Kromě parádní zrnité kamery (natáčeno na Super 16mm film), která okouzluje už v traileru, film láká zejména na originální zacházení s časoprostorem.


Domestik (r. Adam Sedlák, 2018)

Co se týče českých zástupců na festivalu, byla by určitě chyba nechat si ujít celovečerní prvotinu Adama Sedláka Domestik. Jeden z autorů úspěšného webového seriálu Semestr přichází s klaustrofobním bytovým dramatem o ambiciózním cyklistovi a jeho ženě, která se zoufale snaží otěhotnět. Sedlák se dle vlastních slov mimo jiné inspiroval svým oblíbeným minimalistickým klenotem Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel režisérky Chantal Akerman, takže od snímku můžeme očekávat formálně vyhraněnější přístup. Podle prvních předfestivalových ohlasů jde o jeden z nejslibnějších českých debutů posledních let.

Diamantino (r. Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt, 2018)

Vzhledem k tomu, že v těchto dnech na ruských trávnících řádí CR7, je vhodná chvíle naplánovat si ve Varech alternativní fotbalový program v podobě ulítlého filmu Diamantino portugalsko-americké dvojice Gabriel Abrantes - Daniel Schmidt. Crazy příběh o hvězdném fotbalistovi, jehož kariéra se po mizerném výkonu na šampionátu ocitne v troskách, obsahuje odkazy k uprchlické krizi, neofašistickému hnutí i genetickým pokusům. Snímek na festivalu v Cannes získal cenné vítězství v paralelní sekci Týden kritiky.

Přečteno 3432x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Hlynur Pálmason: „Film je zvláštní rostlina.“

AFO uvede filmy s oscarovou nominací i Herzogův výlet do mozku

FAMU změří síly s Dány a na FAMUFEST přijede Pálmason

Retrospektiva Jana Švankmajera k vidění na DAFilms

Berlinale uvede animovaný film studenta FAMU

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

Nejnovější filmy ze střední Evropy a procházka s Polańskim

Severské webseriály i zrestaurovanou klasiku nabídne Juniorfest


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Kulantně extravagantní restart / 73. Berlinale

Cinefilní potěšení / Mezinárodní festival Clermont-Ferrand

Ji.hlava etická

Severské webseriály i zrestaurovanou klasiku nabídne Juniorfest

Když si art podá ruku se žánrem / MFF Locarno 2022

Ročník zavřených očí / MFF Karlovy Vary

Sympatické snění / Letní filmová škola 2022

Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě

Blízká setkání tří živočišných druhů / Gunda

Návštěva muzea lásky / Undine

KVIFF: Zpráva o novém filmu Václava Kadrnky


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)