Ohromné maličkosti z krajin, kde končí země / Současný chilský film

19. 6. 2018 / David Čeněk
téma
Placený

Tvrzení, že není malých kinematografií, může znít banálně. Chile je však zářným příkladem této teze a také důkazem omezujícího europocentrismu. Země se sedmnácti miliony obyvateli má bohatou a zajímavou historii filmu, která však většinou bývá redukována až na období po skončení éry diktátora Augusta Pinocheta – oficiálně odstoupil v roce 1989, fakticky se částečně držel u moci do roku 1998. Zhruba zde si tedy představme zlomový bod, k němuž lze vztáhnout obrození chilského filmu. Tamější produkce je stále spojována převážně s tvorbou Pabla Larraína, což se zdá poněkud absurdní, protože Larraín dnes zastupuje možná posledního výrazného tvůrce tematicky čerpajícího z doby diktatury. Pokusme se tedy pohlédnout na chilskou kinematografii jako na organicky propojený systém, v němž můžeme najít daleko více vrstev.

Po státním převratu v roce 1973 byla chilská produkce oslabená, státní podpora omezená a větší prostor na trhu zabíraly filmy hollywoodské provenience. Zajímavé filmy vznikaly v Chile jen velmi málo, mezi nimi například A la sombra del sol (Ve stínu světla, 1976, Silvio Caiozzi a Pablo Perelman) nebo Imagen latente (Skrytý obraz, 1988, Pablo Perelman). Nejdůležitější chilské...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Cine latino

117 / červen 2018
Více