Hmyz / Švankmajerova Summa surrealistická

9. 4. 2018 / Jiří Neděla
téma
Placený

Když byl v roce 2010 uveden do kin předposlední snímek Jana Švankmajera Přežít svůj život, dočkal se řady rozpačitých i odmítavých reakcí, přičítajících jeho autorovi tvůrčí vyčerpání. Jednou z příčin byl i výrazný stylistický odklon od charakteristické animace objektů k ploškové animaci fotografií. Nový a poslední celovečerní Švankmajerův film Hmyz (2018) představuje po stylistické i obsahové stránce změnu ještě radikálnější. Hodí se tedy podrobněji prozkoumat, jak si snímek stojí v kontextu švankmajerovské ikonografie, a to tím spíše, že jde o avizované završení autorovy filmové tvorby a zároveň o látku, která v podobě nerealizovaného scénáře na své zfilmování čekala téměř padesát let.

Námětem Hmyzu je ochotnické zkoušení divadelní hry bratří Čapků Ze života hmyzu. Skupina ochotníků podává k nevoli režiséra (Jaromír Dulava) nepříliš uspokojivé výkony. Sám divadelní režisér se přitom s takřka obrozeneckou vervou ujme role Cvrčka. Do hereckého ansámblu dále patří paní Růžena (Kamila Magálová), režisérova manželka, ztvárňující zároveň Cvrčkovu ženu. V roli Lumka vystupuje pan Václav (Jan Budař), s nímž paní Růžena flirtuje. Téměř negramotnému panu Borovičkovi (Jiří Lábus) připadla...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Jan Švankmajer

116 / duben 2018
Více