Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Hmyz / Švankmajerova Summa surrealistická

téma: Jan Švankmajer / Jiří Neděla / 9. 4. 2018

Když byl v roce 2010 uveden do kin předposlední snímek Jana Švankmajera Přežít svůj život, dočkal se řady rozpačitých i odmítavých reakcí, přičítajících jeho autorovi tvůrčí vyčerpání. Jednou z příčin byl i výrazný stylistický odklon od charakteristické animace objektů k ploškové animaci fotografií. Nový a poslední celovečerní Švankmajerův film Hmyz (2018) představuje po stylistické i obsahové stránce změnu ještě radikálnější. Hodí se tedy podrobněji prozkoumat, jak si snímek stojí v kontextu švankmajerovské ikonografie, a to tím spíše, že jde o avizované završení autorovy filmové tvorby a zároveň o látku, která v podobě nerealizovaného scénáře na své zfilmování čekala téměř padesát let.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #116

Článek vyšel v časopise Cinepur #116, duben 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Velké zločiny v malých městech / Tři billboardy kousek za Ebbingem (Ivo Michalík, kritika) • Black Panther / Kendrick Lamar dostal afrofuturismus do mainstreamu (Jiří Špičák, soundtrack) • Filmaře Jana Švankmajera cesta k surrealismu (František Dryje, téma) • Je lepší promluvit, nebo zemřít? / Dej mi své jméno (Jan Bodnár, kritika) • Skica kmitavých pohybů / Nit z přízraků (Ondřej Pavlík, kritika) • Krvavá masovka od internetových kapitalistů / Altered Carbon (Ondřej Pavlík, televize) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

The Artist / Proč odmítáš mluvit?


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (70) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)