Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Filmaře Jana Švankmajera cesta k surrealismu

téma: Jan Švankmajer / František Dryje / 9. 4. 2018

Jan Švankmajer natočil od roku 1964 dvacet čtyři autorských krátkometrážních snímků a celkem sedm filmů celovečerních. Jeho dílu je věnován bezpočet kritických komentářů, recenzí, analýz. Knihy o jeho práci vycházejí po celém světě, v češtině vznikly přinejmenším tři rozsáhlé švankmajerovské monografie. Abychom alespoň v náznaku osvětlili základy jedinečné filmové poetiky tohoto tvůrce, ocitujeme na malé ploše čtyři fragmenty z publikací dvou Švankmajerových stálých spolupracovníků a členů současné surrealistické skupiny Františka Dryje a Bertranda Schmitta, kteří – jaksi zevnitř, z pohledu legitimní vývojové autoreference – vřazují Švankmajerův notorický a všemi filmology světa reklamovaný surrealismus do náležitého kontextu.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #116

Článek vyšel v časopise Cinepur #116, duben 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Animací proti antropocentrismu / Decentralizace člověka (Kristoffer Noheden, téma) • Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2 (Aleš Danielis, glosa) • Destilace materiálu / Jindřich Andrš (Kamila Boháčková, profil) • Annihilation (Anna Krejčířová, web) • Špatný systém se skvělými výsledky / Současný polský dokument (Martin Svoboda, fenomén) • Filmaře Jana Švankmajera cesta k surrealismu (František Dryje, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (70) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)