Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

profil / Kamila Boháčková / 9. 2. 2018

Zatímco ještě před pěti lety by výraz „animovaný dokument“ mohl působit jako paradox, dnes jde ve světě o jeden z nejprogresivnějších žánrů na poli umělecké animace. Ačkoli existoval už v počátcích kinematografie (můžeme sem řadit například snímek Potopení Lusitanie Winsora McCaye z roku 1918), k jeho opětovnému vzkříšení přispěly snímky jako Persepolis (2007) Marjane Satrapi či Valčík s Bašírem (2008) Ariho Folmana vycházející ze vzpomínek na skutečné události, jež vyjadřovaly formou animovaného filmu. Annabelle Honess Roe, která podrobila jako první tento žánr teoretické reflexi, ve své knize Animated Documentary (Palgrave, 2013) tvrdí, že umělci využívají animaci nejčastěji pro vyjádření subjektivního pohledu na události, například v autobiograficky laděných filmech nebo tam, kde zachycují osobní, často traumatické vzpomínky.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #115

Článek vyšel v časopise Cinepur #115, únor 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Filmová historie v kontextu dějin totality / Film a dějiny 5 a 6 (Vítězslav Chovanec, kniha) • Filmy z čínského butiku / Pingyao Crouching Tiger Hidden Dragon International Film Festival 2017 (Martin Kudláč, report) • Když zrůdy truchlí / Fantastická žena (Ivo Michalík, kritika) • Skoro jako hraný film / IDFA 2017 (Petr Horký, report) • Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní (Kamila Dolotina, kritika) • Lamač Lucasových kódů / Star Wars: Poslední z Jediů (Daniel Řehák, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 118: Neonoir

Z amerického remaku Toniho Erdmanna odstoupil Jack Nicholson

Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín

Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha

Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento

Bar jménem TechNoir / Virtuální realita noirového subžánru

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Staronové i nové cesty animace / Anifilm 2017


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (70) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (749) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (676) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (92) / tisková zpráva (1) / událost týdne (212) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)