Přesvaté rouhání / Psychomagický realismus Alejandra Jodorowského

9. 2. 2018 / Martin Kudláč
portrét
Placený

Alejandro Jodorowsky, chilský nejen filmový poeta, se v sedmdesátých letech zapsal do dějin kinematografie především v souvislosti s fenoménem tzv. půlnočních filmů svým ambiciózním, v pořadí druhým celovečerním počinem Krtek, který se postupně proměnil v kult. V následujících dekádách se jako filmový tvůrce projevoval jen sporadicky. Zatímco na americkém kontinentu jeho filmová kariéra uhynula, v Evropě se znovuzrodil coby autor komiksů (bandes dessinées), mistr tarotu a nekonvenční léčitel. Jako zastánce marseilleského tarotu, milovník i autor poezie a člověk, který si prošel zkušenostmi s náboženskými učeními i osobní spirituální cestou neortodoxního guru, přikládá Jodorowsky nemalý význam různým symbolům a sám se jimi nechává řídit. O to zajímavěji působil jeho filmový comeback v roce 2013 s filmem Tanec reality. Podařilo se mu v něm obnovit vlastní filmovou pověst a učinit z ní něco více než jen nenápadnou zmínku v souvislosti s tradicí půlnočních filmů. 

V Tanci reality, pojmenovaném po Jodorowského pseudoautobiografii, vnímá čtyřiaosmdesátiletý režisér realitu jako subjektivní zkušenost a tak k ní i přistupuje v její poetické reinterpretaci. Vrací se do svého dětství v chilské Tocopille, ke...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Osmdesátky

115 / únor 2018
Více