Assassin / Introspektivní boření žánru

1. 12. 2017 / Anna Krejčířová
mimo kino
Placený

Poslední film tchajwanského režiséra Chou Siao-siena propojuje autorův kontemplativní styl s historickou legendou staré Číny. Příběh ctnostné vražedkyně z 9. století se soustředí na poslední etapu jejího výcviku, kdy musí své paní prokázat oddanost k vyšším principům tím, že se vrátí do rodného kraje a popravou svého někdejšího snoubence se zřekne všech osobních a rodinných vazeb.

Tvorba předního zástupce tchajwanské nové vlny je v tuzemsku málo známá, přestože pražská retrospektiva s osobní účastí autora vedla letos na jaře k mírné nápravě. Pro pochopení Assassina hraje obeznámenost s Siao-sienovým užitím plan-séquence důležitou roli, klíčová je ovšem znalost žánru wu-sia. V západním kontextu se hrdinský epos s prvky bojových umění a magie spojuje téměř výhradně s rozmáchlými kostýmními velkofilmy na počátku milénia jako Tygr a drak (Ang Lee, 2000) či Hrdina (Čang I-mou, 2002). Hlavní éra wu-sia snímků ale v Asii spadá do šedesátých a sedmdesátých let, kdy se příběhy o osamělých bojovnících s přísným kodexem cti a schopností popírat fyzikální zákony volně napojovaly na žánr hororu, komedie či akčního filmu. Na druhou stranu nelze automaticky spojovat wu-sia s martial arts...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Zhlédnout film

Edisonline

Článek vyšel v čísle

Visegrádská animace

114 / prosinec 2017
Více