Vystoupit z komfortní zóny / Čtverec

1. 12. 2017 / Martin Šrajer
zoom
Placený

Muž si před zrcadlem na toaletách zkouší svůj veřejný projev. Poté, co přečte pár vět z papíru, označí takovou formu sdělení za koženou a dál mluví spatra. Následně víceméně stejnou etudu sehraje i před svými posluchači. My ale na rozdíl od nich víme, že zdánlivá improvizace byla předem připravená. 

Uplatněný koncept z jedné ze scén jeho nejnovějšího filmu Čtverec bychom mohli vztáhnout na celou filmografii švédského filmaře Rubena Östlunda. Zejména jeho rané snímky V moci davu a Hra připomínají odtažitým způsobem snímání autentické záznamy nic netušících účastníků sociologického experimentu, byť si současně uvědomujeme, že jde jen o herce následující scénář a pokyny režiséra. Snaha postihnout skrze konkrétní situace obecnější téma je s každým dalším Östlundovým filmem nápadnější, což oslabuje iluzi, že sledujeme neinscenovanou realitu. Už ve Vyšší moci zvolil Östlund namísto dlouho doznívajících observačních záběrů s poměrně volnou kauzalitou tradičnější formu vyprávění. Vědomí, že je to všechno jenom hra vymyšlená tak, aby demonstrovala co nejvíc paradoxů současné západní civilizace, je ještě silnější během sledování Čtverce<...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Zhlédnout film

Edisonline

Článek vyšel v čísle

Visegrádská animace

114 / prosinec 2017
Více