Na největší dokumentární festival míří početná česká delegace

8. 11. 2017
Jubilejní 30. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů IDFA proběhne s rekordní českou účastí. Dramaturgové největší dokumentární přehlídky, která se pravidelně koná v Amsterdamu, do programu zařadili tři tuzemské snímky. V soutěžních sekcích se představí dokumenty Nic jako dřív, příběh čtyř teenagerů v českém pohraničí, a Švéd v žigulíku o snaze švédského manažera zachránit legendární sovětskou značku Lada. Do prestižní kategorie Masters byl vybrán kontroverzní snímek o prostějovském neonacistovi Svět podle Daliborka.

V soutěžní kategorii IDFA Competition for First Appearance se představí celovečerní dokument Nic jako dřív režisérské dvojice Klára Tasovská a Lukáš Kokeš. Snímek zachycuje život čtyř devatenáctiletých spolužáků z českého pohraničního města. Každý sám čelí důležité životní výzvě, na jejímž konci už nic nebude jako dřív. Středoškolskou bezstarostnost pomalu střídá úzkost z blížícího se vykročení do světa dospělých."Usilovali jsme o to, aby součástí tématu bylo zároveň i to, jak je film udělaný. Hrdiny filmu jsme chtěli v jejich přirozenosti zachytit stejně přirozenou a nenucenou filmovou formou a přitom pojmenovat i obecnější společenské síly – rodina, škola, přátelství, které výrazně ovlivňují, kým se v životě stáváme,” vysvětlují Klára Tasovská a Lukáš Kokeš.

V konkurenci dalších patnácti dokumentárních filmů bude v kategorii IDFA Competition for Mid-Length Documentary soutěžit debutní snímek Petra Horkého Švéd v žigulíku. Film sleduje kauzu ruské továrny na vozy Lada ve městě Tolyatti, která prodělává miliardy rublů ročně. Ruská vláda se krachující továrnu rozhodne zachránit a najme švédského manažera a několik evropských odborníků. Jimi nastolené změny však tvrdě narazí na sovětskou mentalitu. "Vzpomínky na to místo jsem nemohl dostat z hlavy. Šedivé, postsovětské kulisy, do kterých přichází dynamická postava z takového toho kapitalistického světa,“ popisuje Petr Horký, který na téma narazil čirou náhodou jako ekonomický novinář jednoho českého časopisu.

Vít Klusák pak svého Daliborka uvede v prestižní sekci Masters odhalující nejnovější dokumenty světově uznávaných autorů. V minulých letech se do tohoto úzkého výběru dostal například krátký film Jana Svěráka Ropáci (1988) nebo Soukromý vesmír (2012) Heleny Třeštíkové.

Na neveřejné akci Docs for Sale se odborné veřejnosti představí trojice již zmíněných českých dokumentů a doplní je další čtyři tituly s českou účastí – časosběrný dokumentární film Heleny Třeštíkové Strnadovi vyrobený společností Negativ v koprodukci s Českou televizí, lotyšsko-český koprodukční snímek režiséra Davise Simanise Překročit hranice (produkce Guntis Trekteris a Radim Procházka), autorský dokument slovenské režisérky Terezy Nvotové Mečiar, který vznikl v produkci PubRes (SR), v koprodukci s HBO Europe a Negativ (ČR) a Batalives v režii Karolíny Zalabákové and Petra Babince (producent Lukáš Gargulák, Cinebonbon).

V rámci IDFA proběhne dvoudenní pitching fórum televizních profesionálů pořádaný Evropskou vysílací unií (European Broadcasting Union). Režisér Bohdan Bláhovec a producentka Anna Herza Tydlitátová zde 19. 11. představí svůj projekt Satanic Girls, kterou pro ČT vyvíjí TPS Petra Kubici.

Amsterdamský IDFA se uskuteční v termínu od 15. do 26. listopadu. Početnou českou delagaci na místě povedou zástupci Institutu dokumentárního filmu.

Zpět

Sdílet článek