Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

V Ji.hlavě zvítězil dokument Hranice práce Apoleny Rychlíkové

V Ji.hlavě zvítězil dokument Hranice práce Apoleny Rychlíkové

novinka / Redakce / 29. 10. 2017

Nejlepším českým dokumentem se na MFDF Ji.hlava stal snímek Hranice práce o pracovních podmínkách v nejhůře placených zaměstnáních. Film je výsledkem spolupráce režisérky Apoleny Rychlíkové a novinářky Saši Uhlové, která si v průběhu půl roku na vlastní kůži vyzkoušela práci v nemocniční prádelně, v drůbežárně, za pokladnou nebo v třídírně odpadu. V rámci projektu také Uhlová napsala sérii reportáží, které v minulých měsících publikoval server Alarm pod názvem Hrdinové kapitalistické práce.

Porota jihlavské sekce Česká radost, v níž zasedli dokumentarista Miroslav Janek, filmařka Rozálie Kohoutová nebo umělec Krištof Kintera na Hranicích práci ocenila "lidský vklad Saši Uhlové, která se na všednodenní skutečnost vykořisťovaných lidí dokázala podívat poctivě, konkrétně, empaticky, bez ideologizování." Za stejný přístup porotci ocenili také režisérku Rychlíkovou.

Porota dále udělila zvláštní uznání dokumentu Poslední šichta Tomáše Hisema, v němž horník s kamerou připevněnou na helmě dokumentuje směnu na ostravském dole Paskov - den předtím než byl důl uzavřen a o práci přišlo 1300 lidí. Druhé zvláštní uznání získal experimentálně pojatý film Všechno má svůj čas režisérky Violy Ježkové, na kterém porota ocenila "poetiku obrazu a svobodu filmového jazyka." Oba snímky vznikly na pražské FAMU.

V soutěžní sekci Mezi moři, která reprezentuje země a národy střední a východní Evropy, zvítězil film Opera o Polsku. Režisér Piotr Stasik komponuje svůj dokument jako koláž představující rozpoložení polského národa, recituje úryvky ze svých deníků, ale i z knih spisovatele Andrzeje Stasiuka.

Mezi experimentálními filmy uspěl britský snímek Lidé lodí britské umělkyně Sarah Wood, který vyhrál světovou soutež Fascinace. V sekci českých filmů EXPRMNTL.CZ porota udělila hlavní cenu filmu Konzerva Lucie Navrátilové a zvláštní uznání snímku Tradice Kateřiny Turečkové. V obou případech autorky reflektují folklórní tradice moravského venkova a pracují přitom s analogovým filmem.

Přečteno 2430x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Ženy v animaci bude objevovat letošní Fest Anča

Méně známého Wajdu uvede Kino na hranici

Porotě v Cannes bude předsedat herec Vincent Lindon

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Locarno ocení americkou režisérku Kelly Reichardt

V Cannes budou soutěžit Cronenberg, Östlund nebo Denis

Česká detektivka s bonusem

Sergej Loznica byl vyloučen z Ukrajinské filmové akademie


DALŠÍ Z RUBRIKY

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

15. Fest Anča v Žilině a ženy v animaci

Ženy v animaci bude objevovat letošní Fest Anča

Karlovarská soutěž uvede debut Tomasze Wińskiho

Méně známého Wajdu uvede Kino na hranici

Kino na granicy od 29. 4.


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (109) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1092) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)