Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

V Ji.hlavě zvítězil dokument Hranice práce Apoleny Rychlíkové

V Ji.hlavě zvítězil dokument Hranice práce Apoleny Rychlíkové

novinka / Redakce / 29. 10. 2017

Nejlepším českým dokumentem se na MFDF Ji.hlava stal snímek Hranice práce o pracovních podmínkách v nejhůře placených zaměstnáních. Film je výsledkem spolupráce režisérky Apoleny Rychlíkové a novinářky Saši Uhlové, která si v průběhu půl roku na vlastní kůži vyzkoušela práci v nemocniční prádelně, v drůbežárně, za pokladnou nebo v třídírně odpadu. V rámci projektu také Uhlová napsala sérii reportáží, které v minulých měsících publikoval server Alarm pod názvem Hrdinové kapitalistické práce.

Porota jihlavské sekce Česká radost, v níž zasedli dokumentarista Miroslav Janek, filmařka Rozálie Kohoutová nebo umělec Krištof Kintera na Hranicích práci ocenila "lidský vklad Saši Uhlové, která se na všednodenní skutečnost vykořisťovaných lidí dokázala podívat poctivě, konkrétně, empaticky, bez ideologizování." Za stejný přístup porotci ocenili také režisérku Rychlíkovou.

Porota dále udělila zvláštní uznání dokumentu Poslední šichta Tomáše Hisema, v němž horník s kamerou připevněnou na helmě dokumentuje směnu na ostravském dole Paskov - den předtím než byl důl uzavřen a o práci přišlo 1300 lidí. Druhé zvláštní uznání získal experimentálně pojatý film Všechno má svůj čas režisérky Violy Ježkové, na kterém porota ocenila "poetiku obrazu a svobodu filmového jazyka." Oba snímky vznikly na pražské FAMU.

V soutěžní sekci Mezi moři, která reprezentuje země a národy střední a východní Evropy, zvítězil film Opera o Polsku. Režisér Piotr Stasik komponuje svůj dokument jako koláž představující rozpoložení polského národa, recituje úryvky ze svých deníků, ale i z knih spisovatele Andrzeje Stasiuka.

Mezi experimentálními filmy uspěl britský snímek Lidé lodí britské umělkyně Sarah Wood, který vyhrál světovou soutež Fascinace. V sekci českých filmů EXPRMNTL.CZ porota udělila hlavní cenu filmu Konzerva Lucie Navrátilové a zvláštní uznání snímku Tradice Kateřiny Turečkové. V obou případech autorky reflektují folklórní tradice moravského venkova a pracují přitom s analogovým filmem.

Přečteno 2575x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Berlinale uvede animovaný film studenta FAMU

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

Nejnovější filmy ze střední Evropy a procházka s Polańskim

Severské webseriály i zrestaurovanou klasiku nabídne Juniorfest

Nové knihy o filmu či fotce na Ji.hlavě

Úvod k tématu Blízký východ

Nový Dhont i Svatý pavouk. Be2Can promítne výběr z festivalů

Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nový CINEPUR s tématem True Crime

Anketa / Nejlepší filmy roku 2022

Berlinale uvede animovaný film studenta FAMU

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

15. Juniorfest - 4. - 10. 11. 2022


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)