Od Nezlomného po Sůl a oheň / Filmy se stále starší pamětí

11. 10. 2017 / Martin Svoboda
téma
Placený

Letos pětasedmdesátiletý Werner Herzog natočil v novém tisíciletí prozatím šest celovečerních hraných snímků. U filmaře, proslulého překonáváním fyzické zátěže během natáčení i mimo něj, by se dalo očekávat, že právě přibývající věk bude hrát rozhodující roli a nutně se otiskne do podoby a vývoje jeho tvorby. Počínaje Nezlomným (2001) a konče filmem Sůl a oheň (2016) Herzog na jednu stranu udržuje kontinuitu svých celoživotních témat, na druhou však přesouvá pozornost od fyzického a vtahujícího vyprávění směrem k sebeuvědomělosti. Počítá už s tím, že publikum zná jeho stěžejní díla i mediální obraz.

Filmy Wernera Herzoga ze sedmdesátých a osmdesátých let patří k nejfyzičtějším a nejvíce vtahujícím diváckým zážitkům. Skoro jako by z plátna zabírajícího dusivou džungli kapal pot. Podmínky, během nichž tyto snímky vznikaly, si mnohdy v ničem nezadaly s jejich dějem. Námaha, stres, konflikty, přežívání v nedostačujícím zázemí – režie jako by byla tělesným výkonem a Herzog jako by nechtěl mít lepší podmínky a překonávat méně překážek než filmoví hrdinové. Nejednalo se však o pouhý pracovní postup. Když v roce 1974 onemocněla Herzogova oblíbená filmová historička Lotte Eisner, vypravil se za ní koncem listopadu pěšky z Mnichova do Paříže....

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Werner Herzog

113 / říjen 2017
Více