Úvod k tématu 113: Werner Herzog

11. 10. 2017 / Lukáš Skupa
téma
Placený

Kinematografie má svůj původ v pouti a cirkusu, nikoli v umění a akademismu. Nevychází z abstraktního akademického myšlení, vychází z kolen a stehen. Kdo vytváří filmy, musí být do jisté míry atletem. Když se vydáte pěšky z Kanady do Guatemaly, naučíte se tím víc, než byste se kdy naučili ve filmové škole. Výchozím bodem řady mých filmů je krajina, ať už reálná, imaginární nebo snová. Jde právě o lidskou duši, která je v mých filmech skrze krajiny prezentována.

Koláž citátů vystihuje autora, kterého bychom prostřednictvím jeho slov poznali vcelku snadno, i kdyby se pod ně nepodepsal. Werner Herzog oslavil v září pětasedmdesáté narozeniny a stále se těší pověsti jednoho z nejuctívanějších světových filmařů. Jeho tvorba rozprostřená napříč kontinenty pokrývá časově téměř půl století a stejně jako samotného Herzoga ji obklopuje množství legend nebo příběhů ze zákulisí – ať už o extrémních podmínkách natáčení, vyhrocených konfliktech s Klausem Kinským nebo právě o obdivuhodných „atletických“ výkonech. Zatímco v devadesátých letech se mohlo zdát, že Herzog ve svém vývoji poněkud ustrnul a zůstane už spíš „jen“ žijící legendou svázanou s rozmachem tzv. nového německého filmu předchozích dvou dekád, po roce 2000 nabrala jeho filmografie nový dech. Skoro...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Werner Herzog

113 / říjen 2017
Více