Tarik Saleh / Nová éra švédského filmu nezačala s odchodem Bergmana

11. 10. 2017 / Iva Přivřelová
rozhovor
Placený

Začínal v raných devadesátých letech s graffiti. Z vrcholu švédské scény postupně přesunul svůj zájem k dokumentárnímu filmu. Podílel se na dokumentu Sacrificio – Kdo zradil Che Guevaru (2001) nebo Gitmo – The New Rules of War (2005) o praxi na americké základně Guantánamo. O podobách moci pojednával i jeho animovaný film zasazený do dystopické budoucnosti Metropia. V hraném filmu debutoval v roce 2014 kriminálním filmem Tommy vycházejícím ze skutečných událostí a zachycujícím loupež na stockholmském letišti. Snímek je i netradičním portrétem žen ve švédském organizovaném zločinu, jehož vlnu mohl jako kluk vyrůstající v osmdesátých letech na západním předměstí Stockholmu sledovat z první ruky. Na mezinárodní scéně se švédský režisér, scenárista a producent s egyptskými kořeny Tarih Saleh prosadil výrazně letos vítězstvím na festivalu Sundance. Případ Nile Hilton, thriller z Káhiry v předvečer egyptské revoluce, která svrhla prezidenta Mubaraka, zručně kombinuje v současnosti jeden z nejpopulárnějších vypravěčských trendů – vyšetřování vraždy a vysokou politiku. Získal cenu pro nejlepší zahraniční film a byl součástí Salehovy retrospektivy na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Werner Herzog

113 / říjen 2017
Více