Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Tarik Saleh / Nová éra švédského filmu nezačala s odchodem Bergmana

rozhovor / Iva Přivřelová / 11. 10. 2017

Začínal v raných devadesátých letech s graffiti. Z vrcholu švédské scény postupně přesunul svůj zájem k dokumentárnímu filmu. Podílel se na dokumentu Sacrificio – Kdo zradil Che Guevaru (2001) nebo Gitmo – The New Rules of War (2005) o praxi na americké základně Guantánamo. O podobách moci pojednával i jeho animovaný film zasazený do dystopické budoucnosti Metropia. V hraném filmu debutoval v roce 2014 kriminálním filmem Tommy vycházejícím ze skutečných událostí a zachycujícím loupež na stockholmském letišti. Snímek je i netradičním portrétem žen ve švédském organizovaném zločinu, jehož vlnu mohl jako kluk vyrůstající v osmdesátých letech na západním předměstí Stockholmu sledovat z první ruky. Na mezinárodní scéně se švédský režisér, scenárista a producent s egyptskými kořeny Tarih Saleh prosadil výrazně letos vítězstvím na festivalu Sundance. Případ Nile Hilton, thriller z Káhiry v předvečer egyptské revoluce, která svrhla prezidenta Mubaraka, zručně kombinuje v současnosti jeden z nejpopulárnějších vypravěčských trendů – vyšetřování vraždy a vysokou politiku. Získal cenu pro nejlepší zahraniční film a byl součástí Salehovy retrospektivy na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #113

Článek vyšel v časopise Cinepur #113, říjen 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic (Ivo Michalík, kritika) • Tarik Saleh / Nová éra švédského filmu nezačala s odchodem Bergmana (Iva Přivřelová, rozhovor) • Vstupní brána kosmických syntetizátorů Daniela Lopatina / Good Time (Jiří Špičák, soundtrack) • Být tvůrcem v podivné době / Generace normalizace (Vítězslav Chovanec, kniha) • Zpochybněné poznání / Purpurový vrch a aktualizace vědy v gotickém žánru (Tomáš Kolich, fenomén) • Editorial 113: Werner Herzog (Jindřiška Bláhová, editorial) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #117

#117

červen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Morálka v rukou diváka / Rozhovor s Tomem Kalinem

Nechat postavy zmizet / Rozhovor s Alexem Rossem Perrym

Nádherné manipulace smyslů / Rozhovor s Toddem Haynesem

Rozhovor s dokumentaristou a filmovým kurátorem Ču Ž’-kchunem / Nechodit naráz dvěma cestami

Rozhovor o stavu režie na FAMU / Jako by nám ujel vlak


DALŠÍ Z RUBRIKY

Britský akademik nalezl ztracený scénář Stanleyho Kubricka

Jim Jarmusch natáčí zombie komedii The Dead Don’t Die

V Locarnu bude soutěžit Radu Muntean i Hong Sang-soo

HBO připravuje české špionážní drama Bez vědomí

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

The Terror / Porcování odpovědnosti a morálky

Práce světla mezi dokumentem a asociací / Experimentální tvorba Pabla Mazzola

Carlos Reygadas / Mezi západokřesťanskou zbožností a mexickou spiritualitou


RUBRIKY

anketa (23) / český film (74) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (91) / fenomén (69) / festival (69) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (740) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (670) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (99) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (155) / scénář (4) / soundtrack (38) / téma (854) / televize (91) / tisková zpráva (1) / událost týdne (211) / video (2) / videoart (16) / videohra (55) / web (42) / zoom (151)