Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Tarik Saleh / Nová éra švédského filmu nezačala s odchodem Bergmana

rozhovor / Iva Přivřelová / 11. 10. 2017

Začínal v raných devadesátých letech s graffiti. Z vrcholu švédské scény postupně přesunul svůj zájem k dokumentárnímu filmu. Podílel se na dokumentu Sacrificio – Kdo zradil Che Guevaru (2001) nebo Gitmo – The New Rules of War (2005) o praxi na americké základně Guantánamo. O podobách moci pojednával i jeho animovaný film zasazený do dystopické budoucnosti Metropia. V hraném filmu debutoval v roce 2014 kriminálním filmem Tommy vycházejícím ze skutečných událostí a zachycujícím loupež na stockholmském letišti. Snímek je i netradičním portrétem žen ve švédském organizovaném zločinu, jehož vlnu mohl jako kluk vyrůstající v osmdesátých letech na západním předměstí Stockholmu sledovat z první ruky. Na mezinárodní scéně se švédský režisér, scenárista a producent s egyptskými kořeny Tarih Saleh prosadil výrazně letos vítězstvím na festivalu Sundance. Případ Nile Hilton, thriller z Káhiry v předvečer egyptské revoluce, která svrhla prezidenta Mubaraka, zručně kombinuje v současnosti jeden z nejpopulárnějších vypravěčských trendů – vyšetřování vraždy a vysokou politiku. Získal cenu pro nejlepší zahraniční film a byl součástí Salehovy retrospektivy na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #113

Článek vyšel v časopise Cinepur #113, říjen 2017.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje (Kamila Dolotina, kritika) • Portréty v umírajících očích / 70. Festival del film Locarno (Jakub Felcman, report) • Transcendentální zážitky reality / Dokumentární tvorba Wernera Herzoga (Janis Prášil, téma) • Vstupní brána kosmických syntetizátorů Daniela Lopatina / Good Time (Jiří Špičák, soundtrack) • Skatologická odchylka Dreamworks / Kapitán Bombarďák (Anna Krejčířová, dvd) • O Grímovi a Ledové královně / Stíny nad jezerem: Čínská dívka (Ondřej Pavlík, televize) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Morálka v rukou diváka / Rozhovor s Tomem Kalinem

Nechat postavy zmizet / Rozhovor s Alexem Rossem Perrym

Nádherné manipulace smyslů / Rozhovor s Toddem Haynesem

Rozhovor s dokumentaristou a filmovým kurátorem Ču Ž’-kchunem / Nechodit naráz dvěma cestami

Rozhovor o stavu režie na FAMU / Jako by nám ujel vlak


DALŠÍ Z RUBRIKY

Ostré předměty / Jehly v sametu

Malý krok pro superhrdiny / Ant-Man a Wasp

Na pytlácké stezce za originalitou / Manifesto

Roman Polanski začne natáčet film o Dreyfusově aféře

EU do konce roku uzákoní obsahové kvóty pro Netflix a Amazon

Génius průměru / Deadpool 2

Ostrava Kamera Oko odkrývá první programové tipy

Woody Allen si po desítkách let dává od filmování přestávku


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (73) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (750) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (684) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (93) / tisková zpráva (1) / událost týdne (214) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)