Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Portréty v umírajících očích / 70. Festival del film Locarno
report / festival / Jakub Felcman / 12. 10. 2017
Paní Feng líčí okolnosti posledních dnů života titulní hrdinky. Na začátku snímku již takřka nereaguje na okolí a obtíže jí dělají nejtitěrnější aspekty holého přežití: je zcela odkázána na své okolí. Aby ji krmilo, šatilo, omývalo, udržovalo v bezpečí. Autor líčí tyto okolnosti těmi nejskromnějšími prostředky filmové řeči, respektive prostřednictvím těch nejskromnějších nástrojů. Vnějškovou předkamerovou a předrekordérovou realitu modifikuje v míře zcela nejnutnější. Obraz, mírně se třesoucí, evokuje ruční kameru, světelné podmínky pak představu minimální práce s osvětlením scény, pohledy do prostředí naznačují minimální architektonické úpravy. Stav paní Feng se postupem filmu příliš nemění. Nezvratitelnost její pasivity je zjevná natolik, že jde jen o prosté čekání na smrt. „Když je to [s umíráním] rychlé, je to rychlé, když je to pomalé, je to hrozně pomalé,“ zazní ve filmu. Neměnnost a pomalost podporuje i minimální dramatický rámec. Příběh začíná vyzvednutím paní Feng z nemocnice do domácího opatrování.
Podobně, jako je pasivní paní Feng, je pasivní i oko kamery, jež zaznamenává celou situaci: úporně „trvá na tom“, aby zůstala tím nejméně přitažlivým bodem ve scéně. Okolo kamery nevzniká žádná samostatná akce, zaznamenávané postavy jsou s její přítomností sžité. Čas od času o ni zavadí něčí pohled. Zaregistruje její přítomnost, ale jeho zájem vzápětí opadne.
Od samého začátku se k paní Feng její okolí staví značně nepřímo: pokud se stane podmětem nebo předmětem debaty, mluví se o ní takřka výlučně ve třetí osobě. S rozpadem možnosti přímé komunikace se rozpadá i bezprostřední zájem o ni samotnou. V jistou chvíli se paní Feng stává jen prostředníkem setkávání lidí z jejího nejbližšího okruhu – především členů její rodiny. Je tématem jejich rozhovorů, totemem, kolem kterého se sdružují. Film se takřka proměňuje v portrét bez portrétovaného. Zahlédneme ještě tu a tam její takřka nehybnou tvář, ale jinak je vykreslena a vylíčena prostřednictvím příbuzných, jejich jednání a bytu, v němž je uložena k dožití. Sledujeme banální, běžné epizody zejména z životů mužských členů rodiny, kteří musí obstarávat obživu rybolovem. Pomalu se pohybují na loďce malými spojitými rybníčky a ovládají naběrák napojený na autobaterii, který pouští do vody elektrický proud omračující ryby. Muži pak potřebný počet ryb naberou a vrátí se. „Rybolov“ bez prodlev, bez čekání, bez náhod a štěstí.
Výjevy z mužského života se se mísí s pohledy do tváře paní Feng, stále nehybnější, v níž život tepe již jen slabě, zorničky očí nedokážou zaostřit a dech je přerývaný. Poslední kontakt s rodinou má paní Feng díky příbuzné, která ji krmí a napájí (ze stříkačky čirou tekutou stravou) a jediná se jí ještě dotýká. Ale vidíme, že jsou to doteky účelové, vlastně chladné a odtažité.
Snímek je tak nakonec více portrétem rodiny než titulní hrdinky. Pozoruhodným portrétem, v němž chybí dialog a binarita. Neukazuje žádné vztahy mezi muži a ženami, žádné projevy touhy či majetnictví. Pozoruhodným také proto, že rodina je zcela podřízená paní Feng. Každý jednotlivý člen existuje na plátně jedině, pokud se vztahuje k paní Feng (a přestává existovat, pokud se k ní přestane vztahovat). Tolik moci na tak bezmocnou ženu.
Když přijde chvíle smrti, při níž se naposledy shromáždí celá rodina, následuje už jen jediný záběr: na zbylou (mužskou) hlavu rodiny, jak o samotě „loví“ ryby v rybníčku, tedy posílá elektrické výboje do vody a nabírá do kádi omráčené ryby. Se bzučením se od pomalu vzdaluje od kamery. Končí život paní Feng, záminka pro setkání i přítomnost kamery.
Festival jako veletrh a jako knihkupectví
Na filmu i jeho festivalovému triumfu jsou zajímavé dvě vzájemně související skutečnosti. Tou první je až okázalá „neaktuálnost“ tématu a stejně okázalá formální jednoduchost. Jako by se film předem vyřazoval ze soutěže, alespoň soutěže o co největší bystrost, pohotovost a nejpoutavější atrakci. Ani Claude Lanzmann, ani Werner Herzog, ani Michael Moore, ani Richard Leacock, ani Frederick Wiseman. Je to film o umírání a nápadně připomene Smrt Ludvíka XIV. Alberta Serry, který je podobně obratně minimalistický. Jenže Paní Feng chybí i politická metaforičnost. To, co se ve filmu odehraje, může zažít každý bez rozdílu, ať už je „objektem“ nebo rodinným příslušníkem. A každý bez rozdílu to také může právě tak jako Wang Bing i nasnímat.
Řada snímků festivalu v Locarnu provozovala formální eskamotérství a festival v Cannes je proslulý právě pro ně. Aneb pestrost stylů je podmínkou pro zručně připravenou přehlídku „haute cinéma“. V Cannes zvítězil chladně „frajerský“ Čtverec, v Locarnu dílo, které můžeme vážně označit za „cine povera“.
To mě přivádí k té druhé skutečnosti. Čtverec Rubena Östlunda by obstál i bez festivalové podpěry. Je to audiovizuální dílo poskytující producentovi-zadavateli jisté základní obchodní záruky i proto, že obsahuje zjevné „měřitelné“ hodnoty. Brilantní obraz, skvělé herecké výkony, překvapivost. I kdyby nebylo festivalů, odbyt si najde. Má změřitelnou cílovou skupinu.
Nedovedu si nicméně představit, že by stejně obstála i Paní Feng. V dnešní ohromné záplavě audiovizuálního obsahu, při tak snadné a takřka instantní dosažitelnosti i onoho „dobře měřitelného“ audiovizuálního díla se Paní Feng ztratí a nijak jí nepomůže její jediný kapitál – tedy proslulost autorova jména v některých cinefilských kruzích.
Po odvaze autora takové dílo zbavené všech atrakcí natočit musí přijít stejná odvaha festivalového kurátora se za takové dílo postavit a zařadit jej do programu. Cesta z festivalu na festival je pro film Wanga Binga jediným možným „distribučním kanálem“. Jenže v tom je záludnost. Festivalové publikum je zvláštní. Přijdete-li na festivalu do kinosálu a prohlídnete-li si obličeje diváků, uvidíte v nich příznačnou slepotu. Jsou připraveni zhlédnout v jednom dni tři a v celém festivalu deset filmů. Připravují se zařadit si dílo do nějaké kolonky: „skandál“, „bizár“, „instantní klasika“. Vědí, že hned po projekci na ně někdo zaútočí a předem si připravují co možná nejduchaplnější odpověď. A ti, kdo přijeli nakupovat, zase rozmýšlejí, jak film v jedné větě shrnout pro své nadřízené.
To je pohled dost odlišný od toho v běžném kině (jsem v tomto směru idealista) film vážně prožít. Na rozdíl od Čtverce snese Paní Feng ty „slepé“ oči festivalového publika jen těžko. Neuvidíte ji jinde než na festivalu, a tam ji ale jen těžko uvidíte jako jedinou, tedy tak, aby s vámi mohla zůstat následujících třeba čtrnáct dní, během nichž je možné ji „doprožít“. Z 70. MFF v Locarnu jsem si tak odnesl něco, co jsem nečekal. Přijel jsem prohlédnout si, jak Švýcaři slaví jubileum, a odjel s úvahou o tom, že je Locarno je v současnosti patrně jediným festivalem, o kterém vím, že dokáže vedle festivalového provozu utvářet i vpravdě chráněný prostor pro malé filmy tak, aby je bylo možné prožít.
70. MFF Locarno 2. – 12. srpna 2017
Přečteno 3289x
Článek vyšel v časopise Cinepur #113, říjen 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
5 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY report
Proč se nepochlubit / FAMUFEST
Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale
Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách
Evropský divák v úzkých / IDFA
DALŠÍ Z RUBRIKY festival
Severské webseriály i zrestaurovanou klasiku nabídne Juniorfest
Když si art podá ruku se žánrem / MFF Locarno 2022
Ročník zavřených očí / MFF Karlovy Vary
Sympatické snění / Letní filmová škola 2022
Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Tam někde ve filmu je pravda / Slitování
Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem
Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu
Počátek obrození Uber festivalu / 70. MFF v Cannes 2017
Sochání (v) Cannes / Rozhovor s koordinátorem Cannes Classics Geraldem Duchaussoyem
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #113, říjen 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje (Kamila Dolotina, kritika)
Vidět znamená žít / Dunkerk (Ondřej Pavlík, kritika)
Od Nezlomného po Sůl a oheň / Filmy se stále starší pamětí (Martin Svoboda, téma)
Sportem k vykoupení / Pyre (Jan Švelch, videohra)
Portréty v umírajících očích / 70. Festival del film Locarno (Jakub Felcman, report)
Zpochybněné poznání / Purpurový vrch a aktualizace vědy v gotickém žánru (Tomáš Kolich, fenomén)