Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

téma / český film: České filmové obrození? / Lukáš Skupa / 8. 8. 2017

V souvislosti s českým filmem už nějakou dobu slýcháme o „nadějích“ nebo „příslibech do budoucna“. Podle některých názorů se domácí kinematografie mění a její produkce zaznamenává i z kvalitativního hlediska jakési oživení. Zůstaneme-li čistě u uměleckých kritérií, hovoří se již několik let o „obrození“ dokumentárního filmu. Podobné hlasy však pravidelněji zaznívají také ve vztahu k filmu hranému, zvlášť když se podaří natočit úspěšný, artově zacílený titul jako třeba loni Já, Olga Hepnarová nebo Rodinný film. Téma o „českém filmovém obrození“ tedy můžeme pokládat za reakci na optimistická zvolání o přítomnosti a budoucnosti domácí tvorby s vědomím, že na definitivní vyhodnocování je prozatím stále ještě brzy. Otazník vztyčený za názvem tématu ostatně napovídá, že následující texty ani nechtějí dospět k jednoznačným závěrům o „obrodě“. Spíše se pokoušejí pojmenovat přednosti a nedostatky různých typů současné české tvorby.

Polemický tón nastoluje hned úvodní rozsáhlá anketa, do které se zapojili jak osobnosti s dlouhodobým zájmem či vztahem k české kinematografii, tak i mladí filmaři, jež bývají považováni za onen „příslib do budoucna“. Při diskuzích o situaci českého filmu se poměrně zřídka berou v úvahu konkrétní podmínky, jež tvoří zákulisí údajného oživení a přitom ho významně ovlivňují. Respondenti ankety se proto nezamýšlejí jenom nad uměleckou úrovní českého filmu, ale také nad jeho produkčním či institucionálním zázemím – nad otázkami, které by v debatách o jakékoli obrodě neměly chybět.

Samotné téma na první pohled svádí hlavně k reflexi umělecky ambiciozních či autorských počinů nebo nástupu debutantů. Jednotlivé příspěvky se těmto aspektům sice nevyhýbají, ale věnují se takovým oblastem tvorby, o nichž se v souvislosti s „obrozením“ nemluví nebo se o nich příliš nemluví obecně. Antonín Tesař rozebírá progresivnější směry domácí žánrové tvorby a posuzuje je v kontextu spřízněných zahraničních trendů. Natálie Něudačina připravila souhrnný přehled ne zcela uspokojivého stavu české animace, která aktuálně zdaleka nevyužívá například potenciálu mladých animátorů. Závěrečný text Matěje Nytry se zaměřuje na debutanty, již mohou obohatit českou kinematografii o experimentální tendence a přicházejí z jiného než filmového prostředí. K tématu se váže i rozhovor s režisérem Václavem Kadrnkou v první části čísla.

Přečteno 1465x

Článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Nadechnout se k dospělosti / Nic jako dřív

Opékání špekáčků s Vladem / Mečiar

Východ-Západ / Švéd v žigulíku

Vladimír Turner / Vagantem v telekomunikačním věku

Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2

Blaník, prezident všech a nikoho / Prezident Blaník

Destilace materiálu / Jindřich Andrš


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu 118: Neonoir

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (73) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (750) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (684) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (93) / tisková zpráva (1) / událost týdne (215) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #112 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #112, srpen 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Tak trochu roadmovie / Skokan (Lucie Česálková, kritika)

Konec vesmírného programu / Mass Effect: Andromeda (Jan Švelch, videohra)

Ghost in the Shell / Neodpustitelný upgrade (Anna Krejčířová, dvd)

Poetizace krutosti / Sibiřský deník (Janis Prášil, kritika)

„Film je jako Faëthonův vůz, který je potřeba zkrotit“ / Václav Kadrnka (Kamila Boháčková, rozhovor)

Volání Divokého východu / „Nové naděje“ českého žánrového filmu (Antonín Tesař, téma)

+ více...