Tiché komety Anny Kryvenko

8. 8. 2017 / Kamila Boháčková
profil
Placený

Vizuální umělkyně Anna Kryvenko, pocházející z Ukrajiny, ale žijící a studující dlouhodobě v Praze (Centrum audiovizuálních studií FAMU), představila na letošním karlovarském festivalu v rámci industry programu svůj chystaný neobvyklý experimentální archivní dokument Můj neznámý vojín. Kryvenko v něm rozkrývá téma srpnové okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy, jejíž padesátileté výročí si připomeneme v příštím roce (kdy má být film dokončen). Kryvenko však přistupuje k tématu z ryze osobní perspektivy, totiž prostřednictvím osudu svého prastrýce, který byl poslán do Československa jako vojín Sovětské armády a po návratu do vlasti pod tíhou viny spáchal sebevraždu. Umělkyně skládá svůj celovečerní debut převážně z archivních záběrů, přičemž známé události zkoumá z nezvyklého úhlu pohledu: z pohledu okupanta. „Můj film není o nějaké obecné spravedlnosti či pravdě, ale o tom, jak se z člověka stane okupant, aniž by sám chtěl... Jeho příběh může být příběhem jakéhokoli vojáka ze srpna 1968 v tehdejším Československu,“ přibližuje Kryvenko.

Osobní pojetí historických událostí není pro Annu Kryvenko nové. Ve svém krátkém experimentálním eseji Potichu jako kometa zpracovává revoluci na ukrajinském Majdanu, a to v...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

České filmové obrození?

112 / srpen 2017
Více