Ruben Östlund / Čas vyznačit svůj vlastní čtverec

8. 8. 2017 / Vít Schmarc
portrét
Placený

Na ploše šesti celovečerních filmů vytvořil dokumentarista, režisér, scenárista a vášnivý lyžař Ruben Östlund vzrušující syntézu existenciálních absurdit svého slavnějšího krajana Roye Anderssona a neslitovného, soustředného pozorovatelství skrytých společenských mechanismů, jež ho sbližuje s filmovými anamnézami Michaela Hanekeho či Ulricha Seidla. 

Zoufalá žena po Göteborgu marně shání své červené kolo, jen aby nakonec zjistila, že je navlečené na lampě v liduprázdném parku a jediný způsob, jak se k němu dostat, je ho rozříznout. Tahle drobná příběhová linie z debutu Rubena Östlunda Mongoloid s kytarou může dobře posloužit jako demonstrace, v čem se rodák z göteborského ostrůvku Styrsö inspiruje u švédského mistra bizarní existenciální tíže Roye Anderssona a zároveň čím se od něj odlišuje. 

Zjevně pod jeho vlivem koncipuje Östlund svoje rané filmy jako volně provázaný sled fragmentů, často snímaných jako statické, pozorně komponované celky. V jejich centru stojí bytostní outsideři, lidé navštěvovaní ve své životní rutině záhadnými příkořími. Ale zatímco v Anderssonových světech úřaduje zlovolná vyšší (bez)moc, která zasahuje do přesně aranžovaných divadelních kulis a mění aktéry obrazů ve strnulé, zsinalé statisty,...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

České filmové obrození?

112 / srpen 2017
Více