Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pixar v kostce

Pixar v kostce

web / Veronika Hanáková / 10. 7. 2017

Detailní svět oživlých hraček na cestě domů v Příběhu hraček (1992), lesk kapoty v Autech (2006), nezkrotná hříva Rebelky (2012) nebo svítící postava Radosti ve snímku V hlavě (2015). Propojení počítačové technologie s uměním se stalo definující charakteristikou studia animovaného filmu Pixar. Řečeno přesněji – animované pixarovské světy existují díky propojení konceptů z vědy, technologie, inženýrství, umění a matematiky. A právě kolem nich je poskládána série kurzů Pixar in a Box (PIAB) pro vzdělávací web Khan Academy.org. Khan Academy funguje v rámci tzv. massive open online courses (MOOC), tedy otevřených vzdělávacích přednášek pro neomezený počet studentů. V tomto případě určených především středoškolákům. První série vznikla v roce 2015 a studenti díky ní mohli známé (a často abstraktní) pojmy, většinou z hodin matematiky, uvidět jako síly skrývající se za filmem, nikoli jako zkamenělé vzorce na papíře. Aktuální třetí série se zaměřuje na tvorbu.

Jednotlivé série jsou rozdělené do podkapitol – renderování, práce s prostorem, binomický koeficient, modelování postav, pohyb, paraboly, animace, efekty, práce s barvou, virtuální kamera, vyprávění příběhu –, které představují procesy vedoucí k vytvoření výsledného animovaného snímku. Tematické kapitoly z první a druhé série byly složeny z krátkých videí, v nichž odborník z praxe odhaloval a vysvětloval metodou „abstraktní pojem na konkrétním případu“ technický aspekt za uměleckou stránkou filmu.

První část PIAB tak byla exkurzí do vědeckých konceptů a technické řemeslné části. Diváci se učili zaměřovat pozornost na jemné nuance ve změně zobrazení na plátně. Vzdělávací série sice rozbíjí část iluze o tvorbě animovaného filmu, ale zároveň umožnila laikům vidět animovanou tvorbu jinak. Odhalení řemeslné a teoretické podstaty vede k jinému diváckému zážitku. Každý film, byť jde třeba o pokračování se známými postavami a mdlou narativní výstavbou, se následně v očích poučeného diváka mohl stát jedinečnou podívanou.

Aktuální řada opouští technologii a věnuje se příběhu. Videa se posouvají od vysvětlení pojmu či problému k vyprávění o tvůrčím procesu jako takovém. Jednotliví „story artists“ mluví o své zkušenosti s vymýšlením, tvorbou, doladěním příběhu. Odhalují své tipy, inspirace, taktiky. Krátká videa zatím ale nesdělují víc než jen známé poučky „vyprávěj, o čem umíš“ nebo „překážky vytváří uvěřitelné postavy“, jakkoli jsou vztažené ke konkrétní praxi studia. O to tady totiž nakonec jde především. Pixar v kostce totiž upevňuje hlavně identitu studia jako firmy s hravou firemní kulturou.

Série Pixar in a Box je tak výsledkem trendu v rámci MOOC. Na vzdělávacích platformách je možné čím dál tím častěji najít kurzy nejen od nezávislých organizací a univerzit, ale i od podniků – jinak řečeno potenciálních zaměstnavatelů, kteří skrze výukové série prezentují vedle nových dovedností zejména sami sebe.

Přečteno 2241x

Článek vyšel v časopise Cinepur #111, červen 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #123

#123

červen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com


DALŠÍ Z RUBRIKY

Černobyl / Sarkofág z mramoru

Mládeži, rozchod / Genesis

Úvod k tématu: Současný český seriál

Editorial 123: Současný český seriál

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Princip slasti televizních koprodukcí / Rozhovor s Dariuszem Jabłońským

Lásky z temného kraje / Melodramatizace české televizní krimi

Co odnesly proudy Streamu / (Ne)specifická česká on-line seriálová produkce


RUBRIKY

anketa (24) / český film (81) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (97) / fenomén (73) / festival (81) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (795) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (715) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (104) / reflexe (24) / report (108) / rozhovor (159) / scénář (4) / soundtrack (44) / téma (891) / televize (101) / tisková zpráva (1) / událost týdne (233) / video (2) / videoart (16) / videohra (61) / web (42) / zoom (156)

Cinepur #111 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #111, červen 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Nostalgický pokrok v mezích formátu / Česko v éře globální televize (Lucie Česálková, téma)

Pixar v kostce (Veronika Hanáková, web)

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine (Jindřiška Bláhová, editorial)

Nic si nevymezovat / Matyáš Trnka (Kamila Boháčková, profil)

Televize pro hráče / YouTube kanál Machinima (Antonín Tesař, téma)

…a pátá loď je fantazie / Pátá loď (Šárka Gmiterková, kritika)

+ více...