Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nejlepší filmy roku 2016, část 2.

Nejlepší filmy roku 2016, část 2.

anketa / Redakce / 27. 4. 2017

Během prosince 2016 jsme jako už tradičně oslovili členy redakčního okruhu Cinepuru, aby nám pomohli sestavit žebříček nejlepších filmů loňského roku. Hlasující měli uvést pětici nejvýše hodnocených filmů a doplnit ji až patnácti dalšími tituly. Ne všichni hlasující uvedli přesné pořadí, někteří se rozhodli hlasovat abecedně. Výsledky ankety tedy zohledňují zejména pořadí daného filmu v první pětce, zbylým titulům dává nižší váhu. Pětice nejlépe ohodnocených filmů vypadá takto:

1. Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
2. Zkouška dospělosti (Bacalaureat; Cristian Mungiu, Rumunsko, 2016)
3. – 4. Osm hrozných (The Hateful Eight, Quentin Tarantino, USA, 2015)
3. – 4. Sieranevada (Cristi Puiu, Rumunsko, 2016)
5. Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)

Mnoho oslovených také uvádělo své oblíbené televizní seriály. Nejčastěji zmiňovanými cykly byly:

Jedna noc (The Night of, USA, 2016)
Semestr (ČR, 2016)

Nejčastěji uváděným českým filmem je:
Já, Olga Hepnarová (Tomáš Weinreb, Petr Kazda, ČR, 2016)

Vzhledem k tomu, že žebříčky řady přispěvatelů mohou posloužit jako doporučení pozoruhodných, ale často opomíjených filmů, uvádíme zde také kompletní žebříčky všech 26 hlasujících včetně jejich komentářů. Hlasující se rovněž mohli zapojit do doplňkové ankety a zmínit události či zážitky, jež pro ně charakterizují uplynulý filmový rok.


Michal Michalovič

Kurátor, FILMOTÉKA, Kino Lumière /Kino Slovenského filmového ústavu/

Film roka a zároveň filmová udalosť roka
5 October (Martin Kollár, ČR, 2016)
Renomovaný fotograf nakrútil stredometrážny film o svojom bratovi, ktorý s vážnou diagnózou čaká na operáciu, ktorá by mu mohla zachrániť život. Počas toho cestuje na bicykli po Európe. Film s jediným „dialógom“ kladie dôraz na vizuálnu a auditívnu stránku. Sofistikované (a nádherné) obrazové kompozície a pôsobivý zvukový dizajn sa podieľajú na vyvolávaní množstva rôznorodých emócií. Kollár nakrútil fascinujúcu filmovú báseň, pri ktorej prívlastok „slovenská“ stráca zmysel: ide o film svetového formátu, ktorý sa však, žiaľ, bude zrejme len ťažko presadzovať v globálnom meradle (napriek minuloročnému uvedeniu v Rotterdame).

Z nových filmov (v abecednom poradí)

  • Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)
    Dômyselná a zvráteným spôsobom zábavná hra s divákom a famózna Isabelle Huppertová ako bonus.
  • One More Time with Feeling (Andrew Dominik, USA, 2016)
    Zdrvujúci poetický vhľad do procesov tvorby a trúchlenia. Jediné, čo mi je ľúto je, že som nemal možnosť vidieť 3D verziu.
  • Oslnení slnkom (A Bigger Splash, Luca Guadagnino, Itálie, 2015)
    Rovnaký prípad ako Revenant – v slovenských kinách mal premiéru až v júni 2016. Veľké potešenie mi pôsobilo herectvo ústrednej štvorice hercov. Fiennes pôsobil až neuveriteľne „odviazane“.
  • Revenant (The Revenant, Alejandro González Iñárritu, USA, 2015)
    Hoci je to film z roku 2015, v slovenských kinách mal premiéru v januári 2016. Lubezkého kamera, hoci svojím spôsobom manieristická, ma stále fascinuje, a v kombinácii s pôsobivým soundtrackom Ryučiho Sakamota, Alva Notu a Bryca Dressnera vytvára pastvu pre zmysly.
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
    Ak už kvôli ničomu inému, tak kvôli scéne nahého narodeninového brunchu stojí za zmienku. (Ale ono by sa našlo aj mnoho iného.)

Reštaurované verzie starých filmov videné v roku 2016
  • Lovec jeleňov (The Deer Hunter, Michael Cimino, USA, 1978)
  • Panika v Needle Parku (The Panic in Needle Park, Jerry Schatzberg, USA, 1971)

Martin Mišúr

Knihovník, Národní knihovna – Oddělení revize fondů

Pět filmů v osobním hodnocení (abecedně)

  • Noční můra (Der Nachtmahr; AKIZ, Německo, 2015)
  • Příchozí (Arrival; Denis Villeneuve, USA, 2016)
  • Smrt Ludvíka XIV. (La mort de Louis XIV; Albert Serra, Francie, Španělsko, Portugalsko, 2016)
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
  • Zkouška dospělosti (Bacalaureat; Cristian Mungiu, Rumunsko, 2016)

  • Božské (Divines; Houda Benyamina, Francie, 2016)
  • Hon na pačlověky (Hunt for the Wilderpeople; Taika Waititi, Nový Zéland, 2016)
  • Kaili blues (Lu bian ye can, Gan Bi, Čína, 2015)
  • O kuřatech a lidech (Mænd og høns; Anders Thomas Jensen, Dánsko, Německo, 2015)
  • Nick Cave: One More Time with Feeling (One More Time with Feeling; Andrew Dominik, Velká Británie, Francie, 2016)
  • Nulté dny (Zero Days; Alex Gibney, USA, 2016)
  • Paterson (Jim Jarmusch, USA, 2016)
  • Říkali mi Džigu (Lo chiamavano Jeeg Robot; Gabriele Mainetti, Itálie, 2015)
  • Sázka na nejistotu (The Big Short; Adam McKay, USA, 2015)
  • Spotlight (Tom McCarthy, USA, Kanada, 2015)

Matěj Nytra

Publicista a dramaturg

Top 5 abecedně:

  • Líná zátoka (Ma loute, Bruno Dumont, Francie, 2016)
    Koncepčně funkční, a přitom víceméně nesvázaná souhra mnohých pobídek, stylizačních přešlapů, kritických metafor a potlačovaného, ale stále po dumontovsku vnímatelného ďábelského spodního proudu.
  • Ornitolog (O Ornitólogo, João Pedro Rodrigues, Portugalsko, 2016)
    Původcem křehkých, ale i nápadně vybočujících a těžkolehce imaginativních obrazů je v současnosti Portugalsko, po Gomesovi letos Rodrigues nebo Hugo Vieira da Silva. Zaklínadlo k odehnání vlastní temnoty.
  • Smrt Ludvíka XIV. (La mort de Louis XIV, Albert Serra, Francie, Španělsko, Portugalsko, 2016)
    Krásný, soustředěný film o apatickém sledování (ne)tušeného rozkladu a neaktivity. Absurdní, smutný i strohý, plný vzpomínání.

  • Stát pevně (Rester vertical, r. Alain Guiraudie, Francie, 2016)
    Podivně autenticky všední dění, ve spletenci, který nepřipouští pochybnosti nad nutností a sveřepostí všech potlačovaných představ a tužeb. Zásadní je jediné – nezemřít, ale pevně zůstat stát.
  • Ve stínu žen (L'ombre des femmes, Philippe Garrel, Francie, 2015)
    Mistrovský, osobně vypadající Garrelův příběh/případ, který upomíná neskrývaně na minulost hesel o srovnávání „života a filmu“.
    +
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
    Stück roku, skvělý mimo jiné ve schopnosti univerzálně zaujmout plné, nejen festivalové kinosály. Ale zcela nenuceně. Výkon pečlivé přípravy, dramaturgie, hereckého naplnění, vzor svého druhu. Generačně poučný.
    +
  • Saulův syn (Saul fia, László Nemes, Maďarsko, 2015)
    Viděno až v distribučním okruhu 2016, ale pozdě není nikdy. Protože naděje je opravdu asi málo. Vysvitne jen ve spojení s vodním živlem.
  • Je to jen konec světa (Juste la fin du monde; Xavier Dolan, Kanada, 2016)
    Jako režijně zřetelná ukázka, jak dokáže divadelně jednotící námět ožít ve filmových close-upech v hloubkové dimenzi. Záměrně bez naplněné tečky.

  • Vrabčáci (Þrestir, Rúnar Rúnarsson, Island, 2015)
  • Láska z Khon Kaen (Rak ti Khon Kaen, Apichatpong Weerasethakul, Thajsko, 2015)
  • Kaili blues (Lu bian ye can, Gan Bi, Čína, 2015)
  • Aquarius (Kleber Mendonça Filho, Brazílie, 2016)
  • Mimózy (Mimosas, Oliver Laxe, Španělsko, 2016)
  • Fuocoammare (Požár na moři) (Gianfranco Rosi, Itálie, 2016)
  • Ave, Caesar! (Hail, Caesar!, Ethan Coen, Joel Coen, USA, 2016)
  • Já, Olga Hepnarová (Tomáš Weinreb, Petr Kazda, ČR, 2016)
  • Menandros & Thaïs (Antonín Šilar, Ondřej Cikán, ČR, 2016)
  • Peter Handke – Jsem v lese. Možná se opozdím... (Peter Handke – Bin im Wald. Kann sein, dass ich mich verspäte..., Corinna Belz, Německo, 2016)
  • Sieranevada (Cristu Puiu, Rumunsko, 2016)
  • Vlk z Královských Vinohrad (Jan Němec, ČR, 2016)

Ondřej Pavlík

Filmový a televizní kritik (Cinepur)

Můj asi „nejusedlejší“ seznam za poslední roky, způsobený částečně i tím, že jsem před uzávěrkou neviděl například nové filmy Angely Schanelec, Tima Suttona nebo Kennetha Lonergana. A možná i tím, že jsem místo cinefilního pátrání po malých opomíjených „zázracích“ víc času věnoval televizi. Mám ale radost, že snad poprvé tu uvádím českou tvorbu (a nedělám to z povinnosti).

  • Toni Erdmann (r. Maren Ade, Německo, 2016)
    Takhle by měl vypadat každý teambuilding!
  • Paterson (r. Jim Jarmusch, USA, 2016)
    Průzračný film o životě, který bych toužil vést, ale nikdy nepovedu.
  • Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)
    Špičkový nekorektní thriller, dokonale lavírující mezi pobouřením a výsměchem.
  • Smrt Ludvíka XIV. (La mort de Louis XIV, r. Albert Serra, Francie, Španělsko, Portugalsko, 2016)
    Překvapivě Serrův nejpřístupnější, ale zároveň nejpůvabnější film.
  • Sieranevada (Cristu Puiu, Rumunsko, 2016)
    Komplexní svědectví o době postfaktické.

  • Carol (Todd Haynes, Velká Británie, USA, 2015)
  • American Honey (Andrea Arnold, Velká Británie, 2016)
  • HyperNormalisation (Adam Curtis, Velká Británie, 2016)

Nejlepší český film
  • Já, Olga Hepnarová (Tomáš Weinreb, Petr Kazda, ČR, 2016)

TV
  • Atlanta (USA, 2016)
  • Jedna noc (USA, 2016)
  • The OA (USA, 2016)
  • Fleabag (Velká Británie, 2016)
  • Search Party (USA, 2016)
  • Semestr (ČR, 2016)
  • Modré stíny (ČR, 2016)

Událost
Ryze osobně zjištění, že Adam Sedlák kromě toho, že hodnotí a komentuje na ČSFD, taky píše a točí, a že je zároveň jedním z největších mladých talentů českého filmu (a televize).

Janis Prášil

Filmový publicista (Cinepur, Dokrevue)

  • Příchozí (Arrival, Denis Villeneuve, USA, 2016)
    Vesmír se stává zrcadlem naší pozemské existence. Příchozí svým psychologickým a filozofickým rozměrem přesahuje hranice žánru sci-fi když dává divákovi stejně jako snímky Interstellar nebo Gravitace nahlédnout za hranici času a přistupuje k vesmíru jako k živé entitě.
  • Komorná (Agasshi, Park Chan-wook, Jižní Korea, 2016)
    Eklektická bohatě transtextuální zábava, které představuje atraktivní syntézu západního stylu vyprávění a asijských reálií, nabízí vycizelovaný příběh a nespolehlivého vypravěče, který s divákem rozehrává rafinovanou partii.
  • Já, Olga Hepnarová (Tomáš Weinreb, Petr Kazda, ČR, 2016)
    Žánrový hybrid rozkročený mezi dokumentem a hraným filmem z hlediska tématu i ztvárnění hrdě překračuje hranice domácí produkce. Hlásí se k novovlnné estetice 60. let a zároveň odolává diváckým očekáváním, když díky své interpretační otevřenosti nabízí otázky místo odpovědí.
  • Rodinné štěstí (Erneláék Farkaséknál, Szabolcs Hajdu, Maďarsko, 2016)
    Bergmanovsky komorní drama zprostředkovává díky souhře vynikající režie, scénáře a hereckých výkonů autentický a mnohovrstevnatý pohled do spletité sítě příbuzenských vztahů.
  • 24 týdnů (24 Wochen, Anne Zohra Berrached, Německo, 2016)
    Intimní sonda do eticky problematické situace manželského páru se s překvapivou hloubkou a intenzitou věnuje tabuizovanému tématu. Tísnivostí se vyrovná Trierově Tanci v temnotách.

  • Nikdy nejsme sami (Petr Václav, ČR, 2016)
  • Hedi (Mohamed Ben Attia, Tunisko, 2016)
  • Mučedník ((M)učednik, Kirill Serebrennikov, Rusko, 2016)
  • Návštěva (The Visit; Michael Madsen, Finsko, 2015)
  • Lily Lane (Liliom ösvény; Bence Fliegauf, Maďarsko, 2015)
  • Démon (Demon, Marcin Wrona, Polsko, 2015)
  • Vábení sirén (Córki dancingu, Agnieszka Smoczynska, Polsko, 2015)
  • Eva Nová (Marko Škop, SR, 2015)
  • Schneider vs. Bax (Alex van Warmerdam, Nizozemsko, 2015)
  • Humr (The Lobster, Yorgos Lanthimos, Irsko, 2015)
  • Noční zvířata (Nocturnal Animals, Tom Ford, USA, 2016)
  • Sieranevada (Cristu Puiu, Rumunsko, 2016)

Daniel Řehák

Filmový publicista (Čelisti)

TOP 10

  • Zkouška dospělosti (Bacalaureat; Cristian Mungiu, Rumunsko, 2016)
    Komplexní a mnohovrstevnatý autorský snímek, který se zabývá příčinami a následky zkorumpovaného politického a společenského systému v současném Rumunsku, a zároveň vypráví civilní drama několika obyčejných lidí s paralelou k nadčasovému jobovskému příběhu, aniž by přes svou symbolickou rovinu ztrácel kontakt s autenticitou a všední životní realitou. O stísněně bytové estetice, nebývale plynulé režii, střihu pomocí futer a osudu, coby chlapci s tváří vlka ani nemluvě…
  • Naše malá sestra (Umimači diary, Hirokazu Koreeda, Japonsko, 2015)
    Idylický příběh o rodině tři sester a jedné adoptované, který líčí Japonsko, tak jak by mohlo být krásné, a život člověka tak, jak by mohl být smysluplný. Snímek, jenž hovoří v obrazech nevšedně krásných a skrze tváře neokázale přívětivé o několika neobyčejných momentech v obyčejném životě mezi švestkou, tousty s bílými rybičkami, nemocnicí, pohřby, starým domem a zanikáním i zrozením lásky.
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
    Komedie autorky, jež dovede načasovat trapas, jak nikdo na světě. Hledání základních vztahů skrze absurdní srdceryvnou klauniádu v pragmatickém světě korporátu. Toni Erdmann dává za pravdu všem normálním bláznům, že to má cenu.
  • Boj (Krigen, Tobias Lindholm, Dánsko, 2015)
    Jsou situace, které nelze vyhrát a jen pouhé vteřiny na ta nejdůležitější rozhodnutí, které záhy změní celý život nejen jednomu člověku. O bezvýchodnosti, morálních dilematech, nejednoznačnosti současné války na středním východě a zejména o hodnotách a jejich proměně natočil Tobias Lindholm jeden z nejautentičtějších válečných snímků poslední doby.
  • Zootropolis: Město zvířat (Zootopia, Byron Howard, Rich Moore, USA, 2016)
    Natočit zábavný film pro celou rodinu, vymyslet neuvěřitelně komplexní svět a do něj zakomponovat přehledně velmi složitá témata strachu z jinakosti, nechtěně zrádné moci dobře míněných slov a o celospolečenských předsudcích, to vyžaduje skutečně nebývalý talent. Tým ve studiích Walta Disneyho natočil detektivku se zvířátky, která nečekaně trefně pojmenovává naši zmatenou současnost, aniž by zjednodušovala.

  • Realita (Réalité, Quentin Dupieux, Francie, 2015)
  • Osm hrozných (The Hateful Eight, Quentin Tarantino, USA, 2015)
  • 24 týdnů (24 wochen, Anne Zohra Berrached, Německo 2016)
  • Kniha džunglí (The Jungle Book, Jon Favreau, USA 2016)
  • Můj král (Mon roi, Maïwenn, Francie, 2015)

    - Pod čarou -
  • V paprscích slunce (V lučach solnca, Vitalij Manskij, Rusko, 2015)
  • Normální autistický film (Miroslav Janek, Česko, 2016)
  • Ulice Cloverfield 10 (10 Cloverfield Lane, Dan Trachtenberg, USA, 2016)

Vít Schmarc

Filmový publicista (Čelisti)

  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
  • Hedi (Mohamed Ben Attia, Tunisko, 2016)
  • Kaili blues (Lu bian ye can, Gan Bi, Čína, 2015)
  • Sieranevada (Cristu Puiu, Rumunsko, 2016)
  • Sázka na nejistotu (The Big Short, Adam McKay, USA, 2015)
  • Boj (Krigen, Tobias Lindholm, Dánsko, 2015)
  • Aquarius (Kleber Mendonça Filho, Brazílie, 2016)
  • Po bouři (Umi jorimo mada fukaku, Hirokazu Koreeda, Japonsko, 2016)
  • Realita (Réalité, Quentin Dupieux, Francie, 2015)
  • Zootropolis: Město zvířat (Zootopia, Byron Howard, Rich Moore, USA, 2016)

Zvláštní uznání:
  • Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)
  • Zdaleka (Desde allá, Lorenzo Vigas, Venezuela, 2016)
  • Zkouška dospělosti (Bacalaureat; Cristian Mungiu, Rumunsko, 2016)
  • Příchozí (Arrival, Denis Villeneuve, USA, 2016)
  • Osm hrozných (The Hateful Eight, Quentin Tarantino, USA, 2015)
  • Smrt ve tmě (Don't Breathe, Fede Alvarez, USA, 2016)
  • Doctor Strange (Scott Derrickson, USA, 2016)

seriály
  • Jedna noc (The Night Of, USA, 2016)
  • The People v. O.J. Simpson: American Crime Story (USA, 2016)
  • Daredevil (2. série, USA, 2016)
  • The Fall (3. série, Velká Británie, 2016)
  • Ófærð (Trapped, Island, 2015)
  • Mladý papež (Young Pope, Itálie, 2016)
  • Stranger Things (USA, 2016- )
  • And Then There Were None (Velká Británie, 2015)
  • Semestr (ČR 2016)

Lukáš Skupa

Redaktor Cinepuru

Mé největší filmové zážitky roku 2016 mají tentokrát společné pozoruhodné ženské postavy (před kamerou i za kamerou), silnou nepředvídatelnost a především překvapivé kombinování a prolínání žánrů, nálad či témat přímo uvnitř jednotlivých snímků. Pořadí 1 až 4 je následující:

  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
  • Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)
  • Certain Women (Kelly Reichardt, USA, 2016)
  • Ornitolog (O Ornitólogo, João Pedro Rodrigues, Portugalsko, 2016)

Rád bych zmínil i několik dalších filmů, které ve mně z různých důvodů rezonovaly.

Příchozí (Arrival, Denis Villeneuve, USA, 2016), Boj (Krigen, Tobias Lindholm, Dánsko, 2015) a Zkoušku dospělosti (Baccalauréat, Cristian Mungiu, Rumunsko, 2016) jako působivá svědectví o straších a lpěních naší společnosti + trojici filmů s mocným audiovizuálním účinkem: Evolution (Lucile Hadzihalilovic, Francie, 2015), Lily Lane (Liliom ösvény; Bence Fliegauf, Maďarsko, 2015) a Neon Demon (Nicolas Winding Refn, Francie, 2016).

Nejlepším českým filmem, který měl premiéru v loňském roce, je pro mě Rodinný film (Olmo Omerzu, ČR, 2015)

Tomáš Stejskal

Filmový kritik (Hospodářské noviny)

V každé kategorii jsou si všichni rovni, byť někteří jsou si možná rovnější...

Top 5:

  • Osm hrozných (The Hateful Eight, Quentin Tarantino, USA, 2015)
    Mistrovské detektivní pojednání na téma, jak vměstnat celou zemi do jediného stavení.
  • Sieranevada (Cristu Puiu, Rumunsko, 2016)
    mistrovské realistické pojednání na téma, jak vměstnat celou zemi do jediného bytu a nechat ji vyhladovět lépe nežli u Luise Buñuela.
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
    Euforické pojednání na téma, jak smířit dva světy, které jsou tak blízké a přitom tak vzdálené; nejsmutnější komedie roku.
  • Smrt Ludvíka XIV (La Mort de Louis XIV, Albert Serra, Francie, 2016)
    Nejlepší film všech dob, který se odehrává v jedné posteli; nejkomičtější film o umírání, který není komedií; ve tváři Jean-Pierra Léauda se poťouchle odráží dějiny filmu posledních šedesáti let.
  • Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)
    Po letech rozbíjení konvencí hollywoodského žánrového filmu režisér Paul Verhoeven rozbil žánr závažného evropského dramatu; zbyly z něj střepy, které umí tak krásně pořezat.

Skoro Top aneb Locarno Flavours:
  • Kaili blues (Lu bian ye can, Gan Bi, Čína, 2015)
    nejsmělejší a nejpoetičtější debut roku: „jó ulice je jako zen“
  • Bezbog (Godless, Ralitza Petrova, Bulharsko, 2016)
    Padesát odstínů bulharské šedi jako neradostná zpráva o stavu společnosti
  • Inimi cicatrizate (Scarred Hearts, Radu Jude, Rumunsko, 2016)
    Druhý nejlepší film roku, který se odehrává v posteli aneb „pravý ležák nespěchá“

Malé velké vrcholy:
  • Fuocoammare (Požár na moři) (Gianfranco Rosi, Itálie, 2016)
  • Aquarius (Kleber Mendonça Filho, Brazílie, 2016)
  • Příchozí (Arrival, Denis Villeneuve, USA, 2016)
  • Schneider vs. Bax (Alex van Warmerdam, Nizozemí, 2015)
  • Carol (Todd Haynes, Velká Británie, USA 2015)
  • Naše malá sestra (Umimači diary, Hirokazu Koreeda, Japonsko, 2015)
  • Realita (Réalité, Quentin Dupieux, Francie, 2015)
  • American Honey (Andrea Arnold, Velká Británie/USA, 2016)
  • Paterson (Jim Jarmusch, USA, 2016)

Česká radost:
  • Happy End (Jan Saska, ČR, 2016)
    Jak s českým lahváčem a ďábelským citem pro tempo a střih do Cannes a ještě dál
  • Já, Olga Hepnarová (Tomáš Weinreb, Petr Kazda, ČR, 2016)
    Jak s pozoruhodným, byť nikoli neproblematickým konceptem do Berlína a zpět
  • Semestr (ČR, 2016)
    Jak zachytit těkavý a tekutý svět mileniálů a ukázat všem ostatním, že v něm také žijí
  • Normální autistický film (Miroslav Janek, ČR, 2016)
    Jak zbořit hranici, kde začíná a končí normalita
  • FC Roma (Rozálie Kohoutová, Tomáš Bojar, ČR, 2016
    Jak humorem a merunou zaútočit na předsedky

Aleš Stuchlý

filmový publicista (Čelisti); festivalový dramaturg (Be2Can, Weird Europe)

Top filmy:

  • Kaili blues (Lu bian ye can, Gan Bi, Čína, 2015)
  • Zkouška dospělosti (Bacalaureat; Cristian Mungiu, Rumunsko, 2016)
  • Osm hrozných (The Hateful Eight, Quentin Tarantino, USA, 2015)
  • Realita (Réalité, Quentin Dupieux, Francie, 2015)
  • Hedi (Mohamed Ben Attia, Tunisko, 2016)
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
  • Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho (Hymyilevä mies, Juho Kuosmanen, Finsko, 2016)
  • Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)
  • Po bouři (Umi jorimo mada fukaku, Hirokazu Koreeda, Japonsko, 2016)
  • The Untamed (La Region Salvaje, Amat Escalante, Mexiko, Dánsko, Francie, Německo, Norsko, 2016)

Zvláštní uznání:
  • Fuocoammare (Požár na moři) (Gianfranco Rosi, Itálie, 2016)
  • V sedmnácti (Quand on a 17 ans, André Téchiné, Francie, 2016)
  • Na druhé straně (S one strane, Zrinko Ogresta, Chorvatsko, 2016)
  • Sieranevada (Cristu Puiu, Rumunsko, 2016)
  • 24 týdnů (24 wochen, Anne Zohra Berrached, Německo 2016)
  • Boj (Krigen, Tobias Lindholm, Dánsko, 2015)

Nejlepší český film: Happy End (Jan Saska, ČR, 2016)
Nejlepší (celovečerní) animák: Zootropolis: Město zvířat (Zootopia, Byron Howard, Rich Moore, USA, 2016)
Hypochondrická komedie roku: Odpoledne (Tsai Ming Liang, Na ri xia wu, Tchaj-wan, 2015)

Top seriály:

  • Better Call Saul (2. série, USA, 2016)
  • Mladý papež (Young Pope, Itálie, 2016)
  • Narcos (2. série, USA, 2016)
  • Jedna noc (The Night Of, USA, 2016)
  • Semestr (ČR 2016)

Zvláštní uznání:
radikální otvírák 7. sezóny The Walking Dead (USA, 2016)
The Fall (3. série, Velká Británie, 2016)
Winona Ryder/Millie Bobby Brown v seriálu Stranger Things (USA, 2016- )

Petr Šaroch

Televizní a festivalový dramaturg (Festival otrlého diváka)

Top 5

  • Hon na pačlověky (Hunt for the Wilderpeople, Taika Waititi, Nový Zéland, 2016)
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
  • Noční můra (Der Nachtmahr, AKIZ, Německo, 2015)
  • Kosti a skalp (Bone Tomahawk, S. Craig Zahler, USA, 2015)
  • Psí srdce (Heart of a Dog, Laurie Anderson, USA, 2015)

  • In View (In View, Ciaran Creagh, Irsko, 2016)
  • Lily Lane (Liliom ösvény; Bence Fliegauf, Maďarsko, 2015)
  • Exodus to Shanghai (Exodus to Shanghai, Anthony Hickox, Velká Británie, 2015)
  • Démon (Demon, r. Marcin Wrona, Polsko, 2015)
  • Aaaaaaaah! (Aaaaaaaah!, Steve Oram, Velká Británie, 2015)

Nejlepší český film:
  • Já, Olga Hepnarová (Tomáš Weinreb, Petr Kazda, ČR, 2016)

Nejlepší seriály:
  • Stranger Things (USA, 2016- )
  • Ash vs Evil Dead, 2. sezóna (USA, 2016)

Martin Šrajer

Redaktor Revue Filmového přehledu

Top 5

  • American Honey (Andrea Arnold, Velká Británie, 2016)
  • Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)
  • Osm hrozných (The Hateful Eight, Quentin Tarantino, USA, 2015)
  • Poslední rodina (Ostatnia Rodzina, Jan P. Matuszynski, Polsko, 2016)
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)

Filmy, které by neměly být opomenuty
  • 13th (Ava DuVernay, USA, 2016)
  • De Palma (Noah Baumbach, Jake Paltrow, USA, 2015)
  • Kaili blues (Lu bian ye can, Gan Bi, Čína, 2015)
  • Komorná (Agasshi, Park Chan-wook, Jižní Korea, 2016)
  • Hon na pačlověky (Hunt for the Wilderpeople, Taika Waititi, Nový Zéland, 2016)
  • HyperNormalisation (Adam Curtis, Velká Británie, 2016)
  • Normální autistický film (Miroslav Janek, ČR, 2016)
  • Po bouři (Umi jorimo mada fukaku, Hirokazu Koreeda, Japonsko, 2016)
  • Sieranevada (Cristu Puiu, Rumunsko, 2016)
  • Zootropolis: Město zvířat (Zootopia, Byron Howard, Rich Moore, USA, 2016)

Seriály
  • The People v. OJ. Simpson: American Crime Story (USA, 2016)
  • Jedna noc (The Night of, USA, 2016)
  • Making a Murderer (USA, 2015)
  • Modré stíny (ČR, 2016)
  • Semestr (ČR, 2016)

Antonín Tesař

Redaktor Cinepuru

  • Kniha džunglí (The Jungle Book, Jon Favreau, USA 2016)
    V roce velmi vydařených animáků vede nové Disneyho zpracování Knihy džunglí, od Princezny Mononoke nejsilnější zpracování tématu člověka a přírody v animovaném filmu + precizně napsaná věc ve střídání nálad + úchvatné technické zpracování včetně smysluplného 3D
  • Osm hrozných (The Hateful Eight, Quentin Tarantino, USA, 2015)
    Celé Spojené státy narvané do jednoho stavení plného hrozných lidí + hodně neobvyklá práce s časoprostorem v hodně komorním prostředí + jako obvykle u Tarantina nejpožitkářštější film roku
  • Toni Erdmann (Maren Ade, Německo, 2016)
    Crowdpleaser, no. Ale takhle vysoustružených, divácky vděčných a zároveň chytrých evropských filmů je hrozně málo.
  • Noční můra (Der Nachtmahr, AKIZ, Německo, 2015)
    Ryze osobní otrlá pocitovka s nejlepším monstrem za hodně dlouhou dobu.
  • Sieranevada (Cristu Puiu, Rumunsko, 2016)
    Celé Rumunsko narvané do jednoho bytu plného hrozných lidí + hodně neobvyklá práce s časoprostorem v hodně komorním prostředí.

Pár dalších hlasů abecedně:
  • Carol (Todd Haynes, Velká Británie, 2015)
  • Elle (Paul Verhoeven, Francie, 2016)
  • Kaili blues (Lu bian ye can, Gan Bi, Čína, 2015)
  • Zootropolis: Město zvířat (Zootopia, Byron Howard, Rich Moore, USA, 2016)

Mimo dobro a zlo: Odpoledne (Na ri xia wu, Tsai Ming Liang, Tchaj-wan, 2015)
Nejlepší horor: Smrt ve tmě (Don't Breathe, Fede Alvarez, USA, 2016)

Nejlepší seriály:

  • Better Call Saul (2. série, USA, 2016)
  • Horace and Pete (USA, 2016)
  • Show Me a Hero (USA, 2015)
  • Stranger Things (USA, 2016)
  • Orange Is the New Black (4. série, USA, 2016)
  • South Park (20. série, USA, 2016)

Zvláštní uznání:
Podmořská epizoda BoJack Horseman – Fish Out of Water (3. série, ep. 4, USA, 2016)
Suverénně nejlepší epizoda (dost nevyrovnaného) seriálu Black Mirror – San Junipero (3. série, ep. 4, Velká Británie, 2016)

Z českých věcí se mi nejvíc líbil Semestr (ČR, 2016).

Táňa Zabloudilová

(televizní kritička, Radio Wave)

Nejlepší seriály

  • Horace and Pete (USA, 2016)
  • The People v. O.J. Simpson: American Crime Story (USA, 2016)
  • Better Call Saul 2 (USA, 2016)
  • The Night Of (USA, 2016)
  • Pustina (ČR, 2016)
  • Semestr (ČR, 2016)
  • Orange Is the New Black 4 (USA, 2016)
  • O.J.: Made In America (USA, 2016)
  • Girls 5 (USA, 2016)
  • Atlanta (USA, 2016)

Přečteno 761x

Článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY anketa

Nejlepší filmy roku 2016, část 2.

Nejlepší filmy roku 2016, část 1.

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty

Kritikové a filmaři o kritice

Nejlepší filmy roku 2015

Nejlepší filmy roku 2014

Anketa / Jak si stojí současný český dokument?

Nejlepší filmy roku 2013


DALŠÍ Z RUBRIKY

Krátký film Marie Dvořákové soutěží o studentského Oscara

Jia Zhangke připravuje svůj zatím nejambicióznější film

V Locarnu vyhrál čínský dokument o ženě s Alzheimerem

Zprávy z Netflixu: Bratři Coenové přichází, Disney odchází

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Ghost in the Shell / Neodpustitelný upgrade

The Get Down / První selhání Netflixu

Twin Peaks / Vytěžování minulosti a narušování času


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Krátký film Marie Dvořákové soutěží o studentského Oscara

Jia Zhangke připravuje svůj zatím nejambicióznější film

V Locarnu vyhrál čínský dokument o ženě s Alzheimerem

Zprávy z Netflixu: Bratři Coenové přichází, Disney odchází

Noir Film Festival 2017


RUBRIKY

anketa (22) / český film (64) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (579) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (94) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (32) / téma (825) / televize (80) / tisková zpráva (1) / událost týdne (183) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)

Cinepur #109 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Červená želva / Sen o globálním jazyku (Antonín Tesař, kritika)

Snowden / Velký bratr tě sleduje (Martin Šrajer, kritika)

Frankofonie / Cesty umění (Tomáš Gruntorád, kritika)

Nejlepší filmy roku 2016, část 1. (Redakce, anketa)

Úvod: Film a hudba (Lukáš Skupa, téma)

Rocknrollové noční můry / Průnik metalu do hororového žánru v 80. letech (Antonín Tesař, téma)

+ více...