Svastiky, sex a násilí / Italské nacisploatace

6. 4. 2017 / Jiří Blažek
téma
Placený

Začátkem ledna byla v České televizi premiérově uvedena Lída Baarová (2016). Lačně odkousla z koláče divácké sledovanosti – Renčův velkofilm zhlédly bezmála dva miliony diváků, čímž se stal vůbec nejsledovanějším distribučním titulem dekády. Není proto od věci připomenout si fenomén nazisploitation, který po úpadku v osmdesátých letech zažívá v novém tisíciletí svou renesanci. Vedle Renčova opusu lze z českého prostředí zmínit ještě koprodukci Frankensteinova armáda (2013). V zahraničí se ovšem nebývale rozmnožily mikrorozpočtové shockery typu Blitzkrieg: Escape from Stalag 69 (2008), výpravné retro pajány Hanebný pancharti (2009) či mystifikace Werewolf Women of the SS (2007), ba i dokumenty jako izraelské Stalags (2008). Dokonce samotný Kapitán Amerika se musí vypořádat s Johannem „Red Skullem“ Schmidtem (Captain America: První Avenger, 2011). Atrakční zpracování nacismu však mají mnohem starší kořeny. Výrazný vzorek nabízí italská kultura: Benvenuti al bordello italiano chiamato sadiconazista.

Termín nazisploitation představuje vetchou „žánrovou“ kategorii, jelikož je původně producentským a distribučním, zčásti též fanouškovským neologismem. Dal by se...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Okraje kinematografie

110 / duben 2017
Více