Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 110

Editorial 110

editorial / Jindřiška Bláhová / 6. 4. 2017

Začátek března ukázal, že jistá míra paralýzy nepostihuje jen tuzemskou filmovou tvorbu – o čemž se dlouhodobě píše –, ale i tuzemské, s kinematografií spojené instituce. Konkrétně cenu Český lev. Členové ČFTA rozdali nevídaným kobercovým náletem většinu cen historickému snímku Masaryk, pokusu o portrét československého velvyslance v Londýně během Mnichova. O tom, že je to rozhodnutí absurdní, nemá smysl se příliš rozepisovat, protože už o něm bylo napsáno dost. Akademici provedli fantastického Copperfielda, když šmahem víceméně nechali zmizet českou produkci uplynulého roku. Což je paradoxní dvojnásob, protože na ni mají ze své podstaty upozorňovat. Vznikl ale dojem, že nic jiného zajímavého tu loni nevzniklo. Hotovo. Nazdar. Velké dobové bijáky vpřed, ostatní není kinematografie. Nemá ani smysl se vracet k taktickému úkroku distributora, který sehrál s Akademiky partii stylem šach-mat po dvou tazích a protlačil snímek mezi nominovatelné, přestože měl širokou premiéru až po Lvech. Jednání distributora je čistě pragmatické a kromě toho, že všichni vidíme ohýbání pravidel, distributor není hlavní problém. Smysluplnější je se ptát, co konkrétně snímek Masaryk přináší nového, podnětného, zajímavého – myšlenkově i filmařsky –, když už má štempl na výjimečnost. A nebo, jakou hodnotu, řekněme etickou či občanskou má, protože jde, koneckonců, o dílo, které reflektuje české dějiny a má tedy nějaké ambice přispívat k uvažování o nich i o „nás“ jako o Češích. Jak na tom v tomto ohledu Masaryk je, rozkrývá článek Jaroslava Pinkase věnovaný fenoménu Mnichova ve filmu na s. 25 – 31.

Pro mě bylo osobně nejtristnějším momentem Českých lvů vyhlášení kategorie nejlepší studentský film. Událo se jak z rychlovlaku, jakoby si na ni organizátoři vzpomněli jen z povinnosti. Přilepili ji k tom, co skutečně něco znamená. Jistě se dal nějaký čas vyšetřit na rozverných prostřizích, kde si nominovaní hráli se soškou, a říct o filmech i o jejich autorech decentně víc. Myslím, že upozorňování na talentované mladé české tvůrce není bez významu. Právě naopak. I v tomto čísle Cinepuru tak přinášíme profil „český talent“. Kamila Boháčková tentokrát psala o dokumentaristce Květě Přibylové (s. 32). Talenty české tvorby sledujeme dlouhodobě a jejich profily jsou pravidelně doplňovány na webu cinepur.cz.

Na sklonku loňského roku jsme otiskli na pokračování text Víta Janečka věnovaný FAMU. V minulém čísle vyšla reakce současného děkana školy Zdeňka Holého. A v tom aktuálním dialog pokračuje odpovědí Víta Janečka. Pokud vás dění na přední filmové škole, která má podstatné slovo v tom, jak vypadá český film, zajímá, nalistujte si s. 12–13. Užijte si nový Cinepur alespoň tak, jako začátek jara.

Přečteno 636x

Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110

Jak přežít sezonu cen

Editorial 107

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU

Editorial 105 / Když se mýlí Tarantino a spol.

Editorial

Editorial č. 103 / Kdo je nej?


DALŠÍ Z RUBRIKY

Krátký film Marie Dvořákové soutěží o studentského Oscara

Jia Zhangke připravuje svůj zatím nejambicióznější film

V Locarnu vyhrál čínský dokument o ženě s Alzheimerem

Zprávy z Netflixu: Bratři Coenové přichází, Disney odchází

Divák platí, aby přijímal / Rozhovor s Bertrandem Bonellem

Ghost in the Shell / Neodpustitelný upgrade

The Get Down / První selhání Netflixu

Twin Peaks / Vytěžování minulosti a narušování času


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Patnáct tipů z programu Karlových Varů

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Jak přežít sezonu cen

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU

Editorial 105 / Když se mýlí Tarantino a spol.


RUBRIKY

anketa (22) / český film (64) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (579) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (94) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (32) / téma (825) / televize (80) / tisková zpráva (1) / událost týdne (183) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)

Cinepur #110 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Svastiky, sex a násilí / Italské nacisploatace (Jiří Blažek, téma)

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana (Anna Krejčířová, dvd)

Obyčejný žal / Místo u moře (Martin Šrajer, kritika)

Scorseseho zabřednutí do křesťanské bažiny / Mlčení (Antonín Tesař, kritika)

Pohádky o evropském filmu / Rok 2016 v české distribuci (Aleš Danielis, glosa)

Mnichovská krize věčně živá / Mnichovské trauma ve filmu (Jaroslav Pinkas, fenomén)

+ více...