Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 110

Editorial 110

editorial / Jindřiška Bláhová / 6. 4. 2017

Začátek března ukázal, že jistá míra paralýzy nepostihuje jen tuzemskou filmovou tvorbu – o čemž se dlouhodobě píše –, ale i tuzemské, s kinematografií spojené instituce. Konkrétně cenu Český lev. Členové ČFTA rozdali nevídaným kobercovým náletem většinu cen historickému snímku Masaryk, pokusu o portrét československého velvyslance v Londýně během Mnichova. O tom, že je to rozhodnutí absurdní, nemá smysl se příliš rozepisovat, protože už o něm bylo napsáno dost. Akademici provedli fantastického Copperfielda, když šmahem víceméně nechali zmizet českou produkci uplynulého roku. Což je paradoxní dvojnásob, protože na ni mají ze své podstaty upozorňovat. Vznikl ale dojem, že nic jiného zajímavého tu loni nevzniklo. Hotovo. Nazdar. Velké dobové bijáky vpřed, ostatní není kinematografie. Nemá ani smysl se vracet k taktickému úkroku distributora, který sehrál s Akademiky partii stylem šach-mat po dvou tazích a protlačil snímek mezi nominovatelné, přestože měl širokou premiéru až po Lvech. Jednání distributora je čistě pragmatické a kromě toho, že všichni vidíme ohýbání pravidel, distributor není hlavní problém. Smysluplnější je se ptát, co konkrétně snímek Masaryk přináší nového, podnětného, zajímavého – myšlenkově i filmařsky –, když už má štempl na výjimečnost. A nebo, jakou hodnotu, řekněme etickou či občanskou má, protože jde, koneckonců, o dílo, které reflektuje české dějiny a má tedy nějaké ambice přispívat k uvažování o nich i o „nás“ jako o Češích. Jak na tom v tomto ohledu Masaryk je, rozkrývá článek Jaroslava Pinkase věnovaný fenoménu Mnichova ve filmu na s. 25 – 31.

Pro mě bylo osobně nejtristnějším momentem Českých lvů vyhlášení kategorie nejlepší studentský film. Událo se jak z rychlovlaku, jakoby si na ni organizátoři vzpomněli jen z povinnosti. Přilepili ji k tom, co skutečně něco znamená. Jistě se dal nějaký čas vyšetřit na rozverných prostřizích, kde si nominovaní hráli se soškou, a říct o filmech i o jejich autorech decentně víc. Myslím, že upozorňování na talentované mladé české tvůrce není bez významu. Právě naopak. I v tomto čísle Cinepuru tak přinášíme profil „český talent“. Kamila Boháčková tentokrát psala o dokumentaristce Květě Přibylové (s. 32). Talenty české tvorby sledujeme dlouhodobě a jejich profily jsou pravidelně doplňovány na webu cinepur.cz.

Na sklonku loňského roku jsme otiskli na pokračování text Víta Janečka věnovaný FAMU. V minulém čísle vyšla reakce současného děkana školy Zdeňka Holého. A v tom aktuálním dialog pokračuje odpovědí Víta Janečka. Pokud vás dění na přední filmové škole, která má podstatné slovo v tom, jak vypadá český film, zajímá, nalistujte si s. 12–13. Užijte si nový Cinepur alespoň tak, jako začátek jara.

Přečteno 185x

Článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #110

#110

duben 2017



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Jak přežít sezonu cen

Editorial 107

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU

Editorial 105 / Když se mýlí Tarantino a spol.

Editorial

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

Editorial č. 102 / Kauza Ji.hlava a proč je někdy lepší nezúčastnit se než vyhrát

Editorial č. 101 / Temná strana síly české kinematografie


DALŠÍ Z RUBRIKY

Nejlepší filmy roku 2016

Síla boxovat, síla prohrávat / Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho

Život přečerpán / Já, Daniel Blake

Legion / Přivrácená strana superhrdinské televize

Cannes: Dva týdny režisérů zahájí nový film Claire Denis

James Gray a Brad Pitt se společně vydají na Neptun

Scorseseho zabřednutí do křesťanské bažiny / Mlčení

Do Cannes se probojoval krátký slovenský film Atlantída, 2003


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Jak přežít sezonu cen

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU

Editorial 105 / Když se mýlí Tarantino a spol.

Editorial č. 103 / Kdo je nej?

Editorial č. 102 / Kauza Ji.hlava a proč je někdy lepší nezúčastnit se než vyhrát


RUBRIKY

anketa (21) / český film (62) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (116) / editorial (84) / fenomén (65) / festival (43) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (677) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (540) / objev (3) / pojem (36) / portrét (2) / profil (91) / reflexe (24) / report (89) / rozhovor (147) / scénář (4) / soundtrack (30) / téma (814) / televize (77) / tisková zpráva (1) / událost týdne (171) / video (2) / videoart (16) / videohra (48) / web (36) / zoom (146)

Cinepur #110 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #110, duben 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Člověk bestie / Rozpolcený (Janis Prášil, kritika)

Život přečerpán / Já, Daniel Blake (Martin Mišúr, kritika)

Mica Levi - Ze surreálné garáže k Oscarům (Jiří Špičák, soundtrack)

O čistotě duše & kvalitě masa / Berlinale 2017 (Aleš Stuchlý, report)

Pohádky o evropském filmu / Rok 2016 v české distribuci (Aleš Danielis, glosa)

Tvorba emocionálních krajin / Květa Přibylová (Kamila Boháčková, profil)

+ více...