Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Jak přežít sezonu cen
editorial / Jindřiška Bláhová / 14. 2. 2017
Co kritik, to jiný názor i měřítka, a často i názor protichůdný nebo nečekaný. V letošním výběru se tak ocitly třeba Smrt Ludvíka XIV. Alberta Serry a animovaný snímek od studia Disney Zootropolis: Město zvířat , dokument Ondřeje Vavrečky De Potentia Dei o věcech, o nichž nelze mluvit, vedle monstrózní německé Noční můry. Je v konečném součtu preferencí nejlepší Toni Erdmann (zoom jsme přinesli v minulém čísle), Osm hrozných, Sieranevada, Elle nebo Zkouška dospělosti? Odpověď najdete na straně 8.
V anketě o nejlepší filmy roku 2016 padlo i několikrát jméno animátora Jana Sasky a jeho pětiminutové grotesky beze slov, ale s hodně lahváči a krve, Happy End. Profil režiséra, kterému letos jen o kousek unikla užší nominace na Oscara, najdete těsně před kritikami. Happy End vznikl na FAMU a o tom, jestli školu čekají nějaké budoucí šťastné konce, se v poslední době rozvířila celkem intenzivní debata. Přispěl do ní i Vít Janeček se svou rozsáhlou analýzou situace na FAMU, kterou jsme otiskli na dvě pokračování loni. Nyní přinášíme reakci současného děkana FAMU Zdeňka Holého. Jak vnímá kritický text svého kolegy z filmové školy, si můžete přečíst na s. 7. Ponor do dvou odlišných a svébytně poetických režisérských vizí pak nabízí rozhovor s brazilským režisérem Gabrielem Mascarem a rozsáhlý portrét experimentátora Billa Morrisona.
Jinak právě vstupujeme opět do sezony cen. Zlaté glóby i Ceny české filmové kritiky máme za sebou. Čekají nás Oscary, pak Český lev, jehož nominace a naopak nenominace svědčí o postupující paralýze hlasujících i celé ceremonie. Mezitím Berlinale jako první z velkých festivalů, který s největší pravděpodobností naservíruje první várku filmů, o nichž za rok uslyšíme v anketách. Zachovejte klid. Všechny ceny jsou do velké míry hlavně hra. Největší filmové poklady se nezřídka objevují zcela jinde. Takže se nebojte vlastních žebříčků, neovlivněných ničím jiným než vlastním názorem a vnímavostí.
Přečteno 3222x
Článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
3 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
DALŠÍ Z RUBRIKY
Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman
Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima
Blondýnka / Páni mají raději oběti
R.N.M. / Člověk člověku medvědem
Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
RUBRIKY
anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017
Z obsahu tištěného čísla:
Bylo nás pět pro mileniály / The OA (Jarmila Křenková, televize)
Šepoty a výkřiky Oldřicha Nového / Písňová čísla a jejich role v hvězdném obrazu prvního milovníka (Šárka Gmiterková, téma)
Úvod: Film a hudba (Lukáš Skupa, téma)
Červená želva / Sen o globálním jazyku (Antonín Tesař, kritika)
Nejlepší filmy roku 2016, část 2. (Redakce, anketa)
Nenápadný půvab Viennale (Anna Kopecká, report)