Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Červená želva / Sen o globálním jazyku

Červená želva / Sen o globálním jazyku

kritika / Antonín Tesař / 24. 2. 2017

Červená želva Michaëla Dudok de Witta je jednoduchý i složitý film zároveň, a to jakožto estetické umělecké dílo, tak coby kulturní artefakt. Film natočený technikou kreslené animace vypráví beze slov „příběh“ námořníka na pustém ostrově, kde se jednoho dne mrtvá želva promění v živou ženu, která trosečníkovi dělá společnost. Velmi jednoduchou dějovou linii ale komplikuje to, že většinu snímku není jasné, zda zobrazované výjevy pocházejí z hrdinovy fantazie, nebo se skutečně odehrávají ve světě, který obývá. Až do konce filmu se nedozvíme, jestli je žena zrozená z krunýře mrtvé želvy skutečně existovala, nebo ne. Naprosto unikavé je Dudok de Wittovo dílo i v případě, že ho chceme vykládat symbolicky – není zřejmé, jak přesně si který výjev nebo prvek filmu vlastně vykládat a jaký má mít vyprávění jako celek „význam“. Červená želva zkrátka záměrně nedává smysl, a pokud ano, pak je to vždycky jen interpretace určená svévolnými rozhodnutími diváků chápat film jistým způsobem.

Ve vší své prostotě je tak Dudok de Wittův film neřešitelným rébusem – neřešitelným proto, že chce být spíš intuitivním než racionálním dílem. Je to přehlídka silných, působivých scén podaných kresebním stylem, který je zároveň pečlivě realistický a umožňující plynule přetékat mimo mantinely možného. Také otázka, jestli Červená želva je, či není pro děti, má nejednoznačnou odpověď – není to film, který by byl pro děti nevhodný. Na druhou stranu to ale není ani film, který by děti snadno pochopily. Vybízí totiž ke kladení složitých otázek, k nimž nedává žádné odpovědi.

Dudok de Wittův celovečerní debut navíc zmátl spoustu diváků tím, že se prezentuje jako snímek japonského studia Ghibli. Ve skutečnosti je to ale mnohem komplexnější projekt. Jde o koprodukci Ghibli, německé distribuční společnosti Wild Bunch, která je velmi vlivná na mezinárodním festivalovém okruhu, a francouzské produkční firmy Why Not Production, jež pěstuje zejména francouzské auteurské celebrity typu Arnauda Desplechina nebo Jacquese Audiarda. Dudok de Witt je nizozemský režisér, který se proslavil krátkometrážním Father and Daughter, také rozkročeným mezi „uměleckou“ či festivalovou animací a ambicí evokovat univerzálně sdělné nálady. Na scénáři k filmu s ním navíc spolupracovala respektovaná francouzská auteurka Pascale Ferran a snímek byl poprvé uveden v sekci Un certain regard v Cannes.

Už tenhle konglomerát vlivů, které míří jak do elitářského okrsku artových festivalů, tak mezi početnou komunitu fanoušků Hajao Mijazakiho, ukazuje, že Červená želva je od začátku koncipovaná jako ideální globální produkt, v němž se protínají různorodé vkusy a kritéria kvality. Animovaný film beze slov a bez příběhu, který je ale zároveň silně sdělný na emotivní a intuitivní rovině, je naprosto vzorovou odpovědí na tohle zadání.

Navíc to není ani podbízivý, ani vykalkulovaný a dokonce ani specificky „současný“ produkt. V první řadě je potřeba zbavit se představy, že snímek zapadá do portfolia studia Ghibli. Tým animátorů byl složený ze samých Evropanů a z Mijazakiho studia na filmu nikdo přímo nepracoval. V nějakých ohledech má Červená želva rozhodně styčné body se snímky Ghibli, ale její celkový přístup k vyprávění je diametrálně odlišný. Ve snaze komunikovat s diváky na jiné než narativní rovině a obejít se bez verbálních informací navazuje na prastarou tradici animace i filmu beze slov, která se snaží realizovat sen o kinematografii jako „univerzálním jazyku“. Animované klasiky jako Disneyho Fantasia, Trnkův Sen noci svatojánské (ale i mnoho dalších českých animovaných filmů před rokem 1989 nebo japonská Belladonna smutku svým plynulým přecházením mezi epikou a lyrikou tak mají k Červené želvě mnohem blíže než cokoli z Mijazakiho dílny. Mezinárodní tým producentů a tvůrců Dudok de Wittova filmu tak vlastně z praktických pohnutek daných parametry mezinárodně zaštítěného a na různé divácké segmenty cílícího produktu vytvořili mimořádně působivý a zároveň záludný artový animák, na který se sice lze „globálně“ empaticky napojit, ale který také globálně vzdoruje jasnému uchopení. Film, kterým je stejně dobře možné se nechat pohltit, jako se s ním zcela minout.

Červená želva (La tortue rouge, Francie, Japonsko, Belgie, 2016, IMDb)
Režie: Michaël Dudok de Witt, scénář: Michaël Dudok de Witt, Pascalle Ferran, hudba: Laurent Perez del Mar, 80 min., distribuce: Aerofilms (premiéra v ČR 1. 12. 2016).

Červená želva (La tortue rouge, Francie, Japonsko, Belgie, 2016, IMDb)
Režie: Michaël Dudok de Witt, scénář: Michaël Dudok de Witt, Pascalle Ferran, hudba: Laurent Perez del Mar, 80 min., distribuce: Aerofilms (premiéra v ČR 1. 12. 2016).

Přečteno 3433x

Článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Červená želva

****  CINEPUR (4)

****  ČTENÁŘI (3.3)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Hranice klimatického hraní / Terra Nil

Zuřím, tedy jsem / Beef

Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna

KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána

KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce

KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici

KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl

KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Hlediště jsou ti druzí / Annette


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #109 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #109, únor 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Těla v prostoru zakoušející čas / Rozhovor s Gabrielem Mascarem (Martin Kudláč, rozhovor)

Jak přežít sezonu cen (Jindřiška Bláhová, editorial)

Frankofonie / Cesty umění (Tomáš Gruntorád, kritika)

Šepoty a výkřiky Oldřicha Nového / Písňová čísla a jejich role v hvězdném obrazu prvního milovníka (Šárka Gmiterková, téma)

Hudba v kině: Rok 2016 byl rokem vizuálních alb (Jiří Špičák, soundtrack)

Úvod: Film a hudba (Lukáš Skupa, téma)

+ více...