Fénix stoupající z popela / Současná obroda hongkongské kinematografie

9. 2. 2017 / Jiří Flígl
fenomén
Placený

Když v roce 1997 Hongkong přešel pod správu Číny, měl tamní filmový průmysl za sebou čtyři desetiletí prosperity. Jenže dekáda po spojení bývalé britské kolonie s pevninskou velmocí přinesla tvrdý propad produkce a tržeb. Domácí i zahraniční tisk tehdy plnily prognózy trpkého konce ještě nedávno jedné z předních filmových veličin světa. Navzdory jim dnes Hongkong představuje jednu z nejživějších kinematografií jinak filmově stagnujícího Dálného východu. Cesta k tomuto stavu vedla mimo jiné přes oživení debaty o identitě domácí kinematografie a paradoxně i přes tolik zatracované koprodukce s Čínou.

Do bilaterální dohody Closer Economic Partnership Arrangement (CEPA) o užší hospodářské spolupráci Číny a Hongkongu přibyla v roce 2005 oblast podnikání v audiovizi. Takový krok byl vnímaný jako potřebná vzpruha pro kolabující hongkongský filmový průmysl. Ten na přelomu tisíciletí zasáhla nejprve emigrace čelných osobností do Hollywoodu v souvislosti s nejistotou kolem osudového roku 1997. K tomu se přidaly rapidní poklesy návštěvnosti a produkce vlivem asijské finanční krize i epidemií ptačí chřipky a SARS na začátku tisíciletí. Zatímco v roce 1993 se produkce vyhoupla na 187 titulů (rekord za předchozích dvacet let), o šest let nato se propadla na 85...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Film a hudba

109 / únor 2017
Více