Pro stálost nestálosti, jí navzdory a pro radost / K tvorbě Billa Morrisona

9. 2. 2017 / Martin Kubina
portrét
Placený

Bylo to šílené, úžasné a divoké, a někdo začal uprostřed představení bučet […] Netrvalo dlouho a v uličce na koncertu Los Angeleské filharmonie propukl pěstní souboj. Nikdy jsem nic takového neviděl! Říkal jsem si 'Sláva Cageovi; taková bitka o definici hudebního díla jen ukazuje, že těm lidem na ní záleží natolik, že jsou ochotni o ní bojovat.' […] 

 [David Lang o koncertu Johna Cage]

Bill Morrison je filmař značně neobvyklý. Jeho tvorba vyrůstá z podhoubí newyorského experimentálního filmu a bez přehánění lze říct, že do povědomí širšího filmového světa se dostal až díky zásahu zvenčí – díky iniciativě světa současné hudby. Morrisonův přelomový film Decasia (2001/2002) – jenž byl v roce 2013 jako první dílo z 21. století přidán do Národního filmového registru Knihovny Kongresu – vznikl spolu se symfonií Michaela Gordona, napsanou  pro Basilejskou Sinfoniettu, z iniciativy hudebního festivalu Měsíc evropské hudby 2001, pořádaného v rámci oslav pětistého výročí připojení Basileje ke Švýcarské konfederaci.

S Decasií a jedenácti dalšími Morrisonovými filmy z rozmezí let 1999 až 2016 (s důrazem na pozdější tvorbu) bylo možné se seznámit na částečné retrospektivě v rámci loňského ročníku...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Film a hudba

109 / únor 2017
Více