Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Neon Demon / Gucciho třpytivé zvratky

Neon Demon / Gucciho třpytivé zvratky

kritika / Ondřej Pavlík / 13. 2. 2017

„Jsem glamour. Jsem skandál. Jsem budoucnost,“ velkohubě o sobě prohlašuje Nicolas Winding Refn. Samozvaný narcis a fetišista, který na tiskové konferenci v Cannes označil Larse von Triera, svého soupeře o titul dánského enfant terrible umělecké filmařiny, za zkrachovalého feťáka. Refnův pečlivě kultivovaný veřejný obraz kontroverzního auteura, zdá se, zasahuje také do toho, jak jsou přijímána jeho díla. Ta jsou už předem vyhlížena jako výstřední provokace, jejichž status titulů rozdělujících veřejnost poté stvrdí první novinářské projekce, na kterých se kromě očekávaného bučení nešetří ani hlasitými invektivami. V takové atmosféře pak bývá snazší připojit něco o režisérově duté manýře nebo pubertálním výtržnictví. Refnovu poslední „senzaci“, fashion horor Neon Demon, se ale s odstupem od festivalového šílenství vyplatí sledovat pokud možno nepředpojatě a s ohledem na širší souvislosti. Co svádí nazývat samolibou přehlídkou extrémních výjevů, ve skutečnosti funguje jako zrůdně pokřivený odraz módního průmyslu, v němž se na povrch derou jindy jen latentně přítomné posedlosti a distorze.

Refnovy výroky je těžké opomíjet i proto, že v nich autor ke svým snímkům nabízí vlastní, značně egoistické interpretace. „Dělal jsem film o tom, jak moc chci být slavný,“ říká o Bronsonovi. Snímkem Neon Demon zase režisér podle svých slov ukojil dlouholeté přání „vtělit se“ do krásné dívky, šestnáctileté Jesse, která (údajně stejně jako on) disponuje těžko zachytitelnou výjimečností. Film, v němž neodolatelná ingenue musí v krvelačné modelingové branži čelit kanibalistickým nájezdům závistivých sokyň, bychom tak mohli vykládat jako dílo reflektující autorovy „inkarnační“ obsese. Upírské choutky na kost vychrtlých modelek, prahnoucích po unikavém fluidu úspěšnější konkurentky, ale především účinkují jako zvrhlé znázornění transformačního charakteru módy jako takové. Ústřední role „proměny“ ve fashion kultuře je nejlépe patrná z plejády reality shows, v nichž se z účinkujících – zprvu nevzhledných bytostí v pytlovitých šatech – pod dohledem expertů postupně stávají k nepoznání jiní, mnohem atraktivnější lidé. Pokud ale televizní „makeovery“ naznačují, že ten správný outfit nás přibližuje k jindy nedostupným velvyslancům krásy, upřeně hledícím z obálek luxusních časopisů, Neon Demon takovou touhu obnažuje jako marný, sebepožíravý cyklus.

Hyperreálný styl, kterým Neon Demon rozrušuje konvenční časoprostor a proměňuje losangelská mola v abstraktní plochu tvořenou fosforeskujícími kosočtverci, bychom jistě mohli vztáhnout ke křivce Refnovy filmografie, jež se od počátečních pokusů o maximální věrohodnost ve volné trilogii Dealer záhy nasměrovala opačným směrem, ke striktně vyfabrikovaným kreacím. „Uvědomil jsem si, že autenticita je mýtus, kterého nikdy nedosáhnu,“ uvádí režisér. Neon Demon se však se svojí klinicky chladnou, smyslově zesílenou poetikou ocitá v záměrném protikladu k tomu, jak jsme zvyklí v médiích vídat velká módní jeviště. Nekonečné dokureportáže ze zákulisí různých fashion weeků totiž nejen „realisticky“ přibližují jinak odtažitý svět haute couture, ale současně využívají úspěšných příběhů mladinkých modelek, aby nenápadně působily jako uvěřitelná náborová videa. Nashromážděná frustrace a zloba z nepodařených castingů pak v Refnově snímku příznačně probublává ve výsostně opozičním tvaru temně fantaskních scén, v nichž přísně kontrolovaná mizanscéna praská ve švech pod tlakem nechutných oplzlostí a brakových motivů.

Značka NWR se tak s novým filmem stává ještě rozporuplnější než dřív. Refnova bizarní PR taktika prohlašovat v obleku od Prady cosi o punkovém nasírání establishmentu možná vyznívá juvenilně, ale neměli bychom ji brát na lehkou váhu jen jako divadélko pro novináře. Dánský režisér nenatočil další reklamu na Gucciho parfém, v níž se Blake Lively, zalitá zlatem, promenádovala jako nedostižná bohyně. V jeho posledním snímku naopak kolují strnulé umělotiny, které ke konci připomínají vyhladovělé medúzy. Neon Demon tak sice je filmem o módě, ale rozhodně není filmem módním – je sbírkou Gucciho třpytivých zvratek, soustem, které se příčí v krku.

Neon Demon (The Neon Demon, Dánsko, Francie, USA, 2016, IMDb)
Režie: Nicolas Winding Refn, scénář: Mary Laws, Nicolas Winding Refn, Polly Stenham, kamera: Natasha Braier, střih: Matthew Newman, hudba: Cliff Martinez, hrají: Elle Fanning, Jenna Malone, Bella Heathcote, Abbey Lee ad., 117 min., distribuce: Film Europe (premiéra v ČR 22. 9. 2016).

Neon Demon (The Neon Demon, Dánsko, Francie, USA, 2016, IMDb)
Režie: Nicolas Winding Refn, scénář: Mary Laws, Nicolas Winding Refn, Polly Stenham, kamera: Natasha Braier, střih: Matthew Newman, hudba: Cliff Martinez, hrají: Elle Fanning, Jenna Malone, Bella Heathcote, Abbey Lee ad., 117 min., distribuce: Film Europe (premiéra v ČR 22. 9. 2016).

Přečteno 2334x

Článek vyšel v časopise Cinepur #108, prosinec 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.8 /4

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Neon Demon

****  CINEPUR (1)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Král strašidelného údolí / Lví král

Větší šachovnice, slabší figurky / Takové krásné šaty

V krajině půlnočního slunce / Slunovrat

Svět, o který se můžeme pořezat / Tiché doteky

Born To Be Wild / Narušitel systému

Harry Callahan antikomunismu / Staříci

Příliš ostré světlo / Budiž světlo

Čtyři vraždy stačí, Fritzoušku / U Zlaté rukavice


DALŠÍ Z RUBRIKY

Konec seriálu Mindhunter? Třetí řadu Netflix odložil na neurčito

Z Parazita bude minisérie, Pon Džun-ho o projektu jedná s HBO

Smíření s džihádem a s pubertou / Mladý Ahmed

Chystá se film o Dylanovi, zpěváka ztvární Timothée Chalamet

Na Berlinale mají nakročeno Tsai Ming-Liang a Jia Zhangke

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy

Vymítač předsudků / Antologie města duchů

Lanthimos krouží kolem gotického westernu o ledové příšeře


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Koruna III / Krůpěje a cukrátka

Golem v Paříži / Synonyma

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Bumtarata bum bum bum / The Beach Bum

KVIFF: Film Až přijde oheň ukazuje děsivou krásu živlů


RUBRIKY

anketa (24) / český film (90) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (750) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (164) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (249) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)

Cinepur #108 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #108, prosinec 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Sieranevada / Pohádky, rituály a rostoucí hlad (Tomáš Stejskal, kritika)

Pustina / Krajina deziluze (Antonín Tesař, televize)

Cristi Puiu / Propasti porozumění (Pavel Sladký, profil)

Kubo a kouzelný meč / Mýtus o správné rodině (Natálie Něudačina, kritika)

Jak chutná pendrek s mexickou omáčkou / Co říká nativní reklama o Netflixu a HBO (Ondřej Pavlík, téma)

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty (Lukáš Skupa, téma)

+ více...