Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Na Mezipatrech zvítězil portugalský Ornitolog

Na Mezipatrech zvítězil portugalský Ornitolog

novinka / Redakce / 10. 11. 2016 / komentáře (1)

Hlavní cenu pro nejlepší celovečerní film na sedmnáctém ročníku QFF Mezipatra získal snímek Ornitolog. Film renomovaného portugalského režiséra Joãa Pedra Rodriguese vypráví o netradiční cestě samotářského ornitologa Fernanda, který po nehodě svého kajaku prožije v hlubokých lesích transformativní dobrodružství. Porota, ve které zasedli interní doktorandka Ústavu filmu a audiovizuální kultury FFMU v Brně a filmová publicistka Šárka Gmiterková, kanadský režisér a fotograf Bruce LaBruce, a umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och, podle svého vyjádření cenu udělila "za to, jak odvážně propojuje sexuální fetiše a spirituální transcendenci, za jeho vizuálně strhující zobrazení přírody, která tu funguje jako jedna z klíčových postav filmu, a za směsici komplexního a inovativního filmového jazyka a nečekaného smyslu pro ironii." Ornitolog se již dříve prosadil v hlavní soutěži letošního festivalu v Locarnu, kde portugalskému autorovi vynesl cenu za režii.

V soutěži krátkých filmů na Mezipatrech uspěl snímek norského režiséra Henrika Martina Dahlsbakkena Díky za všechno o dvou stárnoucích mužích, kteří spolu prožili dlouhý a šťastný život a nyní čelí faktu, že jeden z nich brzy zemře. Studentskou porotu si film "získal svou lidskostí a civilností." Zvláštní uznání obdržel krátký film Raniya dánské režisérky Sidsel Møller Johnsen, který zachycuje niterný svět hlavní hrdinky prožívající svou první lásku.

Festival Mezipatra bude po skončení pražské části programu pokračovat v Brně, kde již v pátek 11. listopadu proběhne slavnostní zahájení v Univerzitním kině Scala. Tak jako v Praze zahájí přehlídku rakouský snímek Kocour.

Přečteno 1865x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
0 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

@amatér  (13.11.2016 20:20)

Předností filmu jsou okouzlující záběry přírody, ale jinak z něj lze v českém prostředí ocenit pouze jednak to, že se na konci filmu v záběru mihne Škoda Roomster, a jednak vkusnou sexuální scénu u řeky. Kdo milování na říční pláži viděl, jistě ocení, že jako náhodou byl pasáček koz právě toho dne dokonale oholen. Nic proti naturalistické scéně, ve které pes líže krev prýštící z bodné jizvy na těle jeho umírajícího pána. Málokdy lze ve filmu vidět, jak někdo vykonává v lese velkou tělesnou potřebu. Natočena byla ostatně decentně. Ale proč se svázanému muži visícímu na stromě s nohama ve vodě ráno po probuzení nechce močit, není jasné. Kde vzaly dvě drobné dívky fyzickou sílu vytáhnout na provaze na strom svázaného spícího dospělého chlapa? Proč vůbec měly roztomile pošahané poutnice s sebou na pěší pouti tolik provazu? Jak to, že profesionálně ovládaly bondage? Představme si, jak dvě mladé nezkušené katoličky omotávaly spícímu muži provaz kolem šourku. Proč ho svlékly? Proto, aby si divák nestyda přišel na své? A proč mu nechaly slipy? Aby vypadal jako kristuspán na kříži? Asi protože to byly cudné pobožné holčičky. A proč ho vůbec svázaly, když od něj chtěly pomoc a ochranu? Proč s sebou měly omamné byliny, kterými ornitologa uspaly? Jak se mohl kajakář z klidné hladiny přehradního jezera najednou dostat do divokých skalnatých peřejí, když nepřejel přes přehradu? A že by kluci na severoportugalském venkově pořádali tradiční noční folklórní "slavnosti chlapců" v indiánských kostýmech? Že by tak rychle dokázali ulovit divoké prase? Vizuálně úchvatná esej se postupně zvrhne v náboženskou propagandu. O mystickém pomatení a přerodu homosexuálního ornitologa v poustevníka, je snad lepší ani nepřemýšlet. Nepřekvapilo by, kdyby udělení ceny této náboženské agitce bylo ovlivněno, tj. zkorumpováno, sponzorstvím nějaké církevní instituce. Škoda, že pořadatelé festivalu nevarovali návštěvníky předem, že hlavním tématem dílka je pánbíčkářská fantasmagorie. Režisér se ani neobtěžoval si pro cenu do Prahy přijet a místo toho vtipně poslal na vyhlášení svého vítězství v pražské Lucerně vylíčení svých prvních dojmů ze zvolení Trumpa prezidentem. amatér

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #124

#124

srpen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Cyklus Kino pravdy a lásky připomene v Brně výročí listopadu 89

Benátky: Babyteeth je suverénním debutem australské režisérky

Benátská soutěž zkraje nabídla filmy o manželství i vesmíru

Nejvyšší podporu Fondu dostal film o bratrech Mašínech

Do San Sebastianu míří James Franco i film s Ninou Hoss

Petr Václav v Itálii natáčí snímek o skladateli Myslivečkovi

Benátky zahájí francouzská novinka Hirokazu Koreedy

Christian Petzold natáčí snímek o novodobé Rusalce


DALŠÍ Z RUBRIKY

Všichni v naší rodině / Poznámky k vlně i nevlně

La Gomera / Komedie svědomí i evropský film par excellence

Sám proti systému / Rumunská nová vlna a umlčovaná minulost

Odvážní se nevzdávají / Rumunské kino od starověku do konce druhého tisíciletí

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Jak navždy zůstat v roce 1969 / Tenkrát v Hollywoodu

Vnitřní exil a mystická nevyhnutelnost oběti / Andrej Tarkovskij


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Cyklus Kino pravdy a lásky připomene v Brně výročí listopadu 89

Ostrava Kamera Oko 11

MFF Benátky

Nejvyšší podporu Fondu dostal film o bratrech Mašínech

Do San Sebastianu míří James Franco i film s Ninou Hoss


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (87) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (813) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (730) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)