Chrlení rotaček, chrčení zdviží / Rytmus, tempo a přestávka jako atributy národního stylu

4. 10. 2016 / Jaromír Blažejovský
téma
Placený

V brožuře Film a národnost porovnal Antonín Martin Brousil počátkem 40. let režii americkou, francouzskou, německou a ruskou. O americké píše: „Obrazy se míhají před námi v rytmu, který v sobě tají vzrušené tempo amerického života. Jízda autem, expresem, letadlem, zdvižemi, stíhání zločinců, bitky gangsterů s policií, závody, dostihy, katastrofy, ruch dopravních tepen mezi obludnými mrakodrapy, chrlení deníků rotačkami, to vše určuje zvláštní osobitý a neopakovatelný rytmus americkému filmovému dílu, stejně jako prudká, chrčivá a stručná angličtina Američanova; jeho volnost v životní soutěži určují psychologický typ zcela vyhraněný, takže k typu krajinnému a společenskému přistupuje ještě psychologický, který se přirozeně i ve filmu projevuje osobitě. Pro americkou filmovou režii je tedy příznačný bohatý pohyb, prudký rytmus ve střídání obrazů i dialogů, přesná vyhraněnost typů, až schematická, a zbystřený smysl pro věcnou realitu“.1/

Ve svém postřehu Brousil rozčlenil atributy, které určují rytmus a tempo filmu: rychlost akce (stíhání, bitky), rychlost pohybu v obraze (závody, dostihy, rotačky, dopravní tepny), včetně rychlosti dopravních prostředků (auto, expres, letadlo, zdviž), krátkost záběrů (obrazy se míhají) a jejich montáž (prudký...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Čas a trvání

107 / říjen 2016
Více