Čas jako duchovní kategorie / Filmy Bély Tarra a Lászla Krasznahorkaie

4. 10. 2016 / Janis Prášil
téma
Placený

Přední představitel současného spirituálního filmu, maďarský režisér Béla Tarr, tvoří se scenáristou Lászlem Krasznahorkaiem silné autorské duo, jenž kombinuje vnímání času a reality z hlediska západní a východní kultury a pouští se do debaty o duchovní krizi křesťanského světa. Drama Prokletí (Kárhozat, 1988) bylo první zkouškou jejich spolupráce a přípravou na následující vysoce stylizované filozofické úvahy o stavu společnosti, v nichž autoři pracují hned s několika kategoriemi času – kromě reálného také s časem existenciálním a transcendentním. V téměř osmihodinové dystopické vizi světa Satanské tango (Sátántangó, 1994), následované Werckmeisterovými harmoniemi (Werckmeister harmóniák, 2000) a Turínským koněm (A torinói ló, 2011), zkoumají marné hledání cesty z bludného kruhu života v bídě a beznaději.

V jádru filozofického přístupu tohoto tvůrčího dua stojí fascinace zkázou společnosti. Její příslušníci přežívají mezi vlhkými zdmi ošuntělých domů zastavěných opotřebovanými předměty. Jsou předurčeni k životu bez naděje na změnu jako vesničané v Satanském tangu, kteří se vzepřou osudu, odcházejí z vesnice a s vidinou lepšího světa následují falešné...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Čas a trvání

107 / říjen 2016
Více