Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Postapokalypsa na Konci srpna v hotelu Ozon / Když zítřek umírá

téma: Čas a trvání / Jarmila Křenková / 4. 10. 2016

Žánru postapokalyptické sci-fi schází v československé kinematografii ucelená tradice. Jednoho z ojedinělých zástupců představuje snímek Konec srpna v hotelu Ozon (1966) autorské dvojice Pavel Juráček – Jan Schmidt. Snímek o skupině posledních přeživších žen, jejichž existence je definována každodenním bojem o přežití, zatímco bezcílně bloudí mrtvou krajinou a marně pátrají po stopách jiných lidí, je navíc výjimečný i tím, že vznikl v době usilovného směřování k „světlým zítřkům“ a pochmurným obrazem zanikajícího světa se vymezoval vůči dobové produkci. Vize postapokalypsy, v níž se propojuje znalost žánru s potřebou autorského vyjádření, je zároveň podobenstvím o hledání domova, humanity a pevného bodu v mezních podmínkách existence.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #107

Článek vyšel v časopise Cinepur #107, říjen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Magické syntezátory Stranger Things jsou jen špičkou ledovce (Jiří Špičák, soundtrack) • Stranger Things / Osmdesátkové noční můry upside down (Antonín Tesař, televize) • Je to jen konec světa / Stylizovaná apoteóza citů (Janis Prášil, kritika) • Rozhovor s Kentem Jonesem / Cinefilie není speciální reflexe filmu a světa (Anna Kopecká, Jakub Felcman, rozhovor) • Kostěný tomahawk (Anna Krejčířová, dvd) • Komorná / Laciné vzrušení, provinilé potěšení (Martin Bubrín, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #117

#117

červen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů

Dokumenty na maloměstě / Několik příkladů ze současné praxe jednosálových kin


DALŠÍ Z RUBRIKY

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

The Terror / Porcování odpovědnosti a morálky

Práce světla mezi dokumentem a asociací / Experimentální tvorba Pabla Mazzola

Carlos Reygadas / Mezi západokřesťanskou zbožností a mexickou spiritualitou

Ohromné maličkosti z krajin, kde končí země / Současný chilský film

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Takový normální seriál / Lajna

Indická sekta se zvukem amerického folku / Wild Wild Country


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Soukromé masakry / Nikdys nebyl

Další sezona podivností / Stranger Things 2

Hororové placebo / To

Příliš ambiciózní jízda / Baby Driver


RUBRIKY

anketa (23) / český film (73) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (91) / fenomén (69) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (740) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (660) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (99) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (155) / scénář (4) / soundtrack (38) / téma (854) / televize (91) / tisková zpráva (1) / událost týdne (207) / video (2) / videoart (16) / videohra (55) / web (42) / zoom (151)