Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod - Film v Říši středu

Úvod - Film v Říši středu

téma: Film v říši středu / Lukáš Skupa / 2. 9. 2016

Velkolepé rozpočty a honoráře, padající rekordy návštěvnosti, famózní tržby, spolupráce s Hollywoodem, nebo naopak zákazy či úpravy hollywoodských filmů, které diváci komunistického státu nesmějí z různých důvodů vidět. Spíš než konkrétní díla nebo autoři aktuálně utvářejí širší povědomí o čínské kinematografii podobné útržky informací, které utužují obraz mohutného a stále mocnějšího filmového průmyslu, jehož „funkcionáři“ si mohou dovolit odmítat americkou produkci. S tímto poněkud jednostranným obrazem si ovšem nevystačíme, pokud chceme získat odpověď na otázku, jak doopravdy funguje současná čínská kinematografie. Dostat se hlouběji pod povrch čínské filmové infrastruktury však zároveň není nijak jednoduché. Jak se dozvíme i z některých příspěvků zastoupených v tématu, sami čínští filmaři se o poměrech panujících v domácí kinematografii nechtějí vyjadřovat otevřeně třeba i z toho důvodu, aby nepřišli o práci. Poznatky o výrobním či distribučním systému a jeho nemalé státní regulaci přitom stavějí čínské filmy a některé jejich obdivované tvůrce do nového světla. Právě vztah kinematografie a státu představuje jeden z důležitých motivů napříč texty v tématu – téměř všechny se dotýkají zcela konkrétních případů cenzury a autocenzury, vynucených kompromisů či postihů za neposlušnost.

Antonín Tesař uvádí čtenáře do základních tendencí čínské kinematografie několika posledních let. Postihuje značně široké spektrum tamější produkce od vysokorozpočtových spektáklů přes populární komedie až po nezávislé filmy vznikající v pololegálních podmínkách. Tam, kde jeho příspěvek končí, začíná text Haruny Honcoop, který detailněji shrnuje situaci čínské nezávislé tvorby s důrazem na tzv. d-generaci a přibližuje i komplikované možnosti její veřejné distribuce. Text je doplněn rozhovorem s nezávislým dokumentaristou a filmovým kurátorem Ču Ž’-kchunem, jenž odkrývá některé ze svých osobních zkušeností, včetně zážitků zatýkání nebo příkazů ničení pořízeného materiálu. Jako poslední zařazujeme do tématu překlad studie Davida Bordwella o snímku Drogová válka (2012) hongkongského režiséra Johnnie To, jenž vznikal v převážně čínské produkci a během své realizace se taktéž nevyhnul cenzurním opatřením. Na závěr drobná redakční poznámka – ve všech textech užíváme českou transkripci čínských jmen a názvů, za jmény při jejich prvním výskytu následuje v závorce také mezinárodní transkripce pinyin (za pomoc děkujeme Haruně Honcoop). Názvy filmů zapisujeme jednotně v anglickém překladu. Pouze u snímků uvedených v české distribuci nebo na festivalech používáme český překlad.

Přečteno 3551x

Článek vyšel v časopise Cinepur #106, srpen 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #106 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #106, srpen 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Komuna / Partička s dysfunkčním srdcem (Tomáš Gruntorád, kritika)

Karlovy Vary jako hypertext (Antonín Tesař, report)

Polygraph (Anna Krejčířová, web)

Warcraft: První střet / Dějiny války s orky pro zasvěcené (Michal Böhm, kritika)

Filmová diplomacie Chinawoodu / Obrysy současné čínské kinematografie (Antonín Tesař, téma)

Editorial 106 – Nebát se podívat jinak na Karlovy Vary a FAMU (Jindřiška Bláhová, editorial)

+ více...