Čínský nezávislý film v tísni / Točit a přežít

21. 8. 2016 / Haruna Honcoop
téma
Placený

Filmy některých současných čínských tvůrců může divák zhlédnout jen zřídka na vybraných zahraničních festivalech. V Číně samotné k vidění téměř nejsou. Jedná se o tzv. „post-šestou generaci“ nebo „d-generaci“ nezávislých filmařů, jejichž díla se dostávají k publiku složitě a s velkými překážkami. 

Není se čemu divit. Situace státní cenzury v čínské kinematografii se v posledních letech radikálně zpřísnila s nástupem generálního tajemníka Komunistické strany a prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga. Od jeho převzetí moci nad jednou a půl miliardou obyvatel ČLR na podzim roku 2012 se během dvou let dramaticky zkomplikovala dosud ještě relativně schůdná cesta a bezpečná existence pro nezávislé filmaře, kterým se navzdory přísné centrální cenzuře dařilo v minulých třech dekádách hrané i dokumentární filmy nejen točit, ale i distribuovat.

Velké schizma

Čína má za sebou přes čtyři tisíce let historie a jako jediná z velkých civilizací starověku se dožila dnešních dní. Snad kvůli přehlednosti zde hraje důležitou roli číselná posloupnost a symbolika. Číňané rádi označují historické události jejich daty a vůbec milují čísla, kterými označují pětiletky i lidské generace. Také mezi filmaři se ujalo generační číslování....

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Film v říši středu

106 / srpen 2016
Více