Filmová diplomacie Chinawoodu / Obrysy současné čínské kinematografie

21. 8. 2016 / Antonín Tesař
téma
Placený

Ze všech východoasijských kinematografií je to právě Čína, jež v současnosti zaznamenává veliký boom filmového průmyslu, který zřejmě ještě zdaleka není u konce. Rozvoj čínské produkce a jejího zázemí přitom nespočívá ani tak v přílivu nových zajímavých talentů, jako spíš v komerční obratnosti stále se rozpínající filmové mocnosti, která by i v globálním měřítku ráda konkurovala Hollywoodu. Postihnout byť jen v obrysech dnešní situaci čínské kinematografie, v níž na jedné straně stojí oficiálně podporovaná produkce blockbusterových spektáklů a na opačném konci „pirátské“ snahy o sociálně kritickou tvorbu, není úplně jednoduché. Obzvlášť tváří v tvář skutečnosti, že tamější vývoj je velmi těsně spjat s kontrolou státu a jeho politikou.

Doba, kdy snímky z Jižní Koreje, Japonska, Hongkongu a v menší míře také Thajska, Tchaj-wanu nebo Indonésie sklízely úspěchy na největších filmových festivalech a zároveň si získávaly pověst nápadité zábavy ohýbající stereotypy západních populárních žánrů, už je pryč. Mezinárodní filmová prestiž východoasijského regionu si odbyla svůj kulminační bod těsně po přelomu tisíciletí a ve druhé polovině minulého desetiletí začala pomalu vadnout. Vyjma novinek několika výrazných osobností, které dodnes těží ze své mileniální...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Film v říši středu

106 / srpen 2016
Více