Alex van Warmerdam / Vedlejší příznaky

21. 8. 2016 / Jakub Felcman
rozhovor
Placený

Když v roce 2013 uvedl festival v Cannes v hlavní soutěži film Alexe van Warmerdama Borgman, bez velkých prodlev se jej podařilo prodat do všech středoevropských zemí. Jeho zástupci z toho byli dokonce zmatení. Následující van Warmerdamův film Schneider vs. Bax (2015) premiérově uvedený v hlavní soutěži festivalu v Locarnu, byl do českých kin už předkoupený, takzvaně ještě ve scénáři, před dokončením. Odmyslím-li různé vedlejší a iracionální motivace, které české distributory (také) vedly k oběma akvizicím, lze drze říct, že ve van Warmerdamově tvorbě je možné najít něco lákavě středoevropského. 

Možná principiální anarchismus (absolutní nedůvěra k těm „u moci“) nebo spíš jakousi přirozenou nechuť přihlásit se jasně k jedné ze znepřátelených stran (disponujících dostatečnou silou k akci… aneb „ani s Rusy, ale ani s Němci“). V Borgmanovi proti sobě stojí manželský pár ze strnulého lepšího, bohatého, zabezpečeného světa a Camielova parta barbarů-hrdlořezů, kteří jsou neustále v pohybu, na cestě, ve střehu. Schneider vs. Bax je už střetem dvou stran již docela „obdobné výbavy“ – dvou nájemných vrahů objednaných jeden na druhého. Každá strana ale má důvod se bránit (a útočit). Každou v...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Film v říši středu

106 / srpen 2016
Více