Po Brexitu přijdou roky nejistoty. Nejvíc tím utrpí BBC

28. 6. 2016
Předem měřit reálný dopad Brexitu, tedy odchod Velké Británie z Evropské unie, necelý týden po osudném referendu spolehlivě nelze. Média a nejrůznější experti ale přece jen posledních několik dnů čile spekulují nad tím, co mohou Britové, potažmo další státy, od následujících let očekávat. Platí to pochopitelně i pro oblast filmového a televizního průmyslu.

Podle londýnské společnosti Enders Analysis se každého s jistotou negativně dotkne příštích pět až sedm roků nestability, během kterých se reálně uskuteční odchod Británie z EU a státy se budou na novou situaci postupně adaptovat. Než se ale všechny náležitosti vyřeší a vzniknou nové kontrakty a smlouvy, lze očekávat trvalý ekonomický pokles či stagnaci, která zasáhne také mediální trh. Britové začnou méně utrácet, například za předplatné nejrůznějších VOD služeb, ať už britské televize Sky nebo mezinárodního Netflixu a Amazonu. Současně poklesne příjem z reklam, pravděpodobně ještě více než po poslední hospodářské recesi z roku 2008. Padající libra také způsobí, že nákup zahraničního obsahu bude pro britské stanice a distributory dražší. Každý obchodní plán bude svazovat nejistota, jak se vše vyvine.

Pravděpodobně nejvýrazněji Brexit zasáhne veřejnoprávní televizi BBC, která je největším producentem a vývozcem původní britské produkce. Seriály a filmy vyrobené v Británii (např. Sherlock nebo koprodukční The Night Manager) již nebudou chápány jako evropské. Přestanou se tak na ně vztahovat kvóty EU pro uvádění evropského obsahu, což stlačí jejich cenu dolů. A konečně, omezený přístup k unijním grantům způsobí, že se v Británii bude méně natáčet. To zasáhne především mladé začínající tvůrce, kteří budou muset vyhledávat koproducenty v zahraničí, případně rovnou přesouvat výrobu do jiných zemí.

Zpět

Sdílet článek