Nemysli lokálně / Strategie českého mediálního fanouška

22. 6. 2016 / Jana Glocarová
téma
Placený

Fanoušci nejrůznějších mediálních obsahů – ať už knih, filmů či seriálů – se neustále proměňují. Současný fanoušek, který si oblíbí určitý produkt a chce svůj zájem aktivně sdílet s ostatními na internetu, stojí před volbou, na jaké úrovni se bude pohybovat – zda se zapojí do lokálního, nebo translokálního fandomu. U českých fanouškovských skupin můžeme aktuálně sledovat trend, který se rozvíjí zejména v posledních deseti letech. Fanoušci opouštějí dříve rozsáhlé domácí internetové komunity a mnohem více se zapojují do aktivit na velkých nadnárodních sítích.

Henry Jenkins rozlišuje ve své knize Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture celkem pět kategorií aktivit fanoušků. Řadí mezi ně také vytváření alternativních společenských komunit, které v současnosti ve velké míře vznikají ve virtuálním prostoru. Zatímco v 60. až 80. letech se fanoušci prezentovali v tištěných fanzinech, tedy v amatérských časopisech určených pouze pro příslušnou (nejčastěji sci-fi) komunitu, dnes je možné na fanouškovské projevy narazit kdekoli na internetu. Aktivity odehrávající se mimo internet pak mnohdy do značné míry rozšiřují činnosti probíhající online (například setkávání fanoušků v rámci conů), případně směřují k...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Fanoušek

105 / červen 2016
Více