Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Martín Rejtman / Magický civilismus a komedie identit

profil / Matěj Nytra / 22. 6. 2016

Snímek Dva výstřely (Dos disparos) – brilantní, kouzelně úsporná rodinná satira – vrátil v roce 2014 na evropskou scénu jméno jednoho z nejméně nápadných autorských „objevů“ latinskoamerického filmu, trpělivého a zkušeného autora-matematika Martína Rejtmana. Předchozí Rejtmanovy filmy, které nejprve rozproudily „hnutí“ Nuevo Cine Argentino 90. let a později rozvíjely svébytnou autorskou poetiku dědící vliv magického realismu, u nás byly uváděny pouze v karlovarském shluku. Ovšem znalec Rejtmanovy filmografie cítí, že nablýskaný festivalový tlak expresivních estetik, provokací a vděčných emocí komorní atmosféře „malých“ snímků škodí. Do tohoto světa, leckdy citlivě tekutého a mámeného absurdními událostmi, je nutno vstupovat bez předsudků – a sklony ke srovnávání s dominantními současnými auteurskými trendy odložit alespoň na chvíli stranou.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #105

Článek vyšel v časopise Cinepur #105, červen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Boj / Válka bez vítězů (Martin Šrajer, kritika) • Náprava škod / Femslash fanouškovství (Iveta Jansová, téma) • Ave, Caesar! / Engels, který štěká (Martin Mišúr, kritika) • Rozhovor s kameramanem Jiřím Maxou / Film ještě nezemřel (Alexandra Lipovská, rozhovor) • Komiksy spřízněných duší / Fenomén dódžinši na rozcestí (Anna Křivánková, téma) • Vítěz Cannes 2016 / Já, Daniel Blake / Socialismus pro horních deset tisíc (Dominika Prejdová, zoom) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #117

#117

červen 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého

Hayao Miyazaki: Oči nezastíněné nenávistí


DALŠÍ Z RUBRIKY

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

The Terror / Porcování odpovědnosti a morálky

Práce světla mezi dokumentem a asociací / Experimentální tvorba Pabla Mazzola

Carlos Reygadas / Mezi západokřesťanskou zbožností a mexickou spiritualitou

Ohromné maličkosti z krajin, kde končí země / Současný chilský film

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Takový normální seriál / Lajna

Indická sekta se zvukem amerického folku / Wild Wild Country


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Movieurope.com


RUBRIKY

anketa (23) / český film (73) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (91) / fenomén (69) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (740) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (660) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (99) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (155) / scénář (4) / soundtrack (38) / téma (854) / televize (91) / tisková zpráva (1) / událost týdne (207) / video (2) / videoart (16) / videohra (55) / web (42) / zoom (151)