Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

V Cannes vyhrál podruhé Loach, Dolanovi tekly slzy štěstí
novinka / Redakce / 22. 5. 2016 / komentáře (4)
Radost ale filmovým kritikům neudělal především držitel druhé nejvyšší canneské ceny, Velké ceny poroty. Se slzami v očích si pro ni na pódium přišel Xavier Dolan, který v Cannes představil svůj hvězdami nabitý snímek It's Only the End of the World. Podle většiny ohlasů natočil ambiciózní kanadský mladík nesnesitelně hysterické, herecky přepjaté drama, které spolu se snímkem Seana Penna zařadili kritici mezi to vůbec nejhorší z hlavní soutěže.
Letošní předávání cen se v Cannes také neslo ve znamení dvojic. Duo Cristian Mungiu a Olivier Assayas převzalo cenu za nejlepší režii. Zatímco rumunský auteur sklízel velmi pozitivní recenze za svůj nový film Bacalaureat, francouzský režisér se svojí artovou duchařinou Personal Shopper spíše polarizoval. Některé tichý film ze zákulisí módního průmyslu fascinoval, jiné okouzlila pouze Kristen Stewart v hlavní roli.
Málo vídaný "double" se pak vydařil íránskému filmaři Asgharovi Farhadímu, který na Croisette dovezl snímek The Salesman. Porota ocenila autorův scénář a dále také herecký výkon mužského protagonisty, kterého ztvárnil Šaháb Hossejní. Nejlepší herečkou se pak poněkud překvapivě stala Jaclyn Jose ze snímku Ma´ Rosa filipínského režiséra Brillanteho Mendozy.
Cenu poroty převzala jedna ze tří žen-režisérek v letošní canneské soutěži, britská filmařka Andrea Arnold. Ta se na festivalu představila se svým více než dvou a půl hodinovým filmem American Honey.
Žádnou cenu naopak nedostaly filmy, které řada kritiků označila jako ty nejlepší ze soutěžního výběru. Naprázdno vyšel takřka všemi vyzdvihovaný německý snímek Toni Erdmann režisérky Maren Ade, který v tabulce Screenu dokonce získal rekordní známku 3.7 z možných 4. Bez ceny zůstal i Jim Jarmusch, který soutěžil s filmem Paterson, stejně jako Paul Verhoeven, který kritiky oslnil novým rape-revenge thrillerem Elle.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
komentáře
Evidentně je to pro řadu lidí dostatečně zvláštní a pozoruhodný úkaz, že se mu v zahraničním tisku věnují samostatné pofestivalové reflexe. Nevidím nic špatného na tom přizpůsobit tomu už samotnou zprávu o udělených cenách. Je to naopak přidaná hodnota, kdy nejde o suchý výčet výsledků, ale o stručné zasazení těchto výsledků do širších souvislostí. Napsat prostý souhrn vítězů by taky bylo legitimní, ale zároveň trochu zbytečné vzhledem k tomu, že ty informace jsou hned po skončení ceremoniálu (nebo už během něj) dostupné na x dalších místech.
Stejně ufňukaná reakce jako článek sám (např. už jen tím, jak mi podsouváte kritika, který musí být rovnou "ošklivý"). Výsledky jsou výsledky a predikce výsledků je jen predikce výsledků = už od pradávna je tomu tak, že výsledky jsou víc než předpověď výsledků… Nechápu, co je na tom rozporu zvláštního natolik, že je potřeba tomu přizpůsobit report o výnosu poroty. Ledaže byste tím ("uraženě" = dovolím si Vás citovat!>) vyjadřoval názor, že porota měla rozhodnout jinak, ideálně podle predikcí filmových kritiků! Takové zapojení a osobní angažmá by mi od Vás potom hned dávalo smysl, ale zároveň mě osobně představa poroty nejprestižnějšího filmového festivalu světa, které by šlo především o to zavděčit se předpovědím, jaksi neuspokojuje!>)
Určitý údiv a překvapení je tenhle rok na místě, kontrast mezi předvýsledkovým přijetím filmům a finálními výsledky (filmy oceněnými porotou) je největší za poslední roky. V podobném duchu a mnohem podrobněji se o tom dnes píše třeba tady (ano, autorem je zase nějaký ten ošklivý kritik): http://variety.com/2016/film/in-contention/cannes-winners-underscore-contrast-between-creators-and-critics-1201780883/ Jinak jde zkrátka o novinku, která ty výsledky interpretuje na pozadí toho, jak se o soutěžních filmech do té doby hovořilo. Přikládat tomu další, například nějakou uraženou rovinu mi připadá jako čirá nadinterpretace.
Aneb jak z reportu, který má informovat o výsledcích festivalu, udělat udivený výlev na téma "Jak nás (= kritiky) nikdo neposlouchá" nebo v horším případě: "Jak letošní Cannes k blbým výsledkům přišli". Zajímavé řešení.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY novinka
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
KVIFF: Na co jít ve Varech? Těchto 6 filmů si nenechte utéct
Locarno ocení Tsai Ming-lianga
Hlynur Pálmason: „Film je zvláštní rostlina.“
AFO uvede filmy s oscarovou nominací i Herzogův výlet do mozku
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)