Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Netflix: globální, nikoliv český

Netflix: globální, nikoliv český

web / Anna Krejčířová / 10. 5. 2016

O zpřístupnění služeb největšího poskytovatele streamovaných filmů a seriálů i pro české uživatele se v médiích psalo již před rokem, kdy Netflix vydal oficiální zprávu o svých plánech na celosvětovou působnost. Od té doby ale jeho vedení odmítalo poskytnout jakékoliv bližší informace a s podobným mlčením spustilo letos v lednu bez výrazných gest registraci do své databáze téměř ve všech dříve blokovaných územích – čítajících sto třicet států včetně ČR. Krátce na to se českým internetem začaly šířit titulky, které s neskrývaným nadšením vítaly příchod revoluční služby či prorokovaly brzkou změnu trhu. Optimismus lze přičítat i kusým informacím o fungování Netflixu v ČR, jež redaktoři museli ověřovat sami, bez souhrnnější tiskové zprávy. Při pozornějším čtení však vycházelo najevo, že průlom se v tuzemské VOD sféře zatím nekoná.

Aby Netflix dokázal zvrátit poměr ilegálního sdílení k placenému stahování/streamování v českém prostředí, musel by přijít se strategií, která mu pomohla plně se kolem roku 2010 prosadit v zámoří. Nespornou výhodou byl komfort a jednoduchost, s nimiž aplikace za měsíční předplatné umožnila sledovat libovolný obsah, zejména na laptopech a smartphonech. Netflix na základě uložené historie okamžitě navedl k poslednímu zastavenému bodu, generoval do výběru podobný obsah a sám spouštěl následující díly seriálu. V současnosti jsou však takové možnosti českému divákovi bez pokročilé znalosti cizího jazyka uzavřeny. Rozhodně tak je vstup Netflixu na český trh pozitivním posunem pro uživatele, kteří do teď museli obcházet lokální zákaz změnou IP adresy. Pro ostatní už tak dobrou zprávou není. Zcela totiž chybí čeština a procházení návodů na přidání vlastních titulků do kanálu Netflix může dosavadní předplatitele voyo.cz (či uživatele méně korektního uloz.to) snadno odradit a zastáncům P2P stahování nenabízí o nic větší pohodlí než jejich ilegální varianta.

Takové mezery by mohl vyrovnávat exkluzivní obsah předních amerických filmových a televizních společností, k němuž se tuzemské streamovací servery dostávají jen obtížně vzhledem k pirátské pověsti regionu. Původní zprávy hovořily o zpřístupnění totožného obsahu jako v USA, ale ukazuje se, že se český uživatel Netflixu dostane jen k jeho osmině, tedy necelým 800 titulům. Z velké části jde o filmy a seriály s většími rozpočty a mezinárodním uvedením, ne více než 20 či 30 let staré.

Jen s podivem tak lze sledovat kontrast pozornosti, kterou vyvolal velmi limitovaný vstup Netflixu do českého internetového prostředí a s jakou se setkalo rozšíření platformy HBO GO. Jen několik týdnů po zpřístupnění služby Netflix totiž kabelová společnost téměř bez mediální odezvy otevřela svou platformu všem předplatitelům, bez nutnosti pořizovat si kabelovou televizi. HBO GO nabízí srovnatelný obsah i cenu, avšak plně lokalizovaný do češtiny, a tudíž i s větší působností. Samotný Netflix v současnosti přístup tuzemských diváků k placenému obsahu či způsobu sledování nepromění, jeho přítomnost ovšem může nastartovat konkurenční prostředí v oblasti VOD a pozvolnou změnu bez viditelných milníků.

Netflix
předplatné: zkušební měsíc zdarma, měsíční tarify za 215 / 270 / 325 Kč podle kvality obrazu

[foto: Narcos (Chris Brancato, Carlo Bernard, Doug Miro, Netflix, 2015–)]

Přečteno 3217x

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.7 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #116

#116

duben 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně

Movieurope.com

Netflix: globální, nikoliv český


DALŠÍ Z RUBRIKY

Gilliam prohrál soud o Dona Quijota a přišel o práva k filmu

Režisér seriálu Atlanta natočí debutový sci-fi film Man Alive

Podívejte se na restaurované filmové týdeníky Dzigy Vertova

Pokračování Malýho Quinquina se blíží, uvede jej Locarno

Veselá bída svobody / The Florida Project

Cristi Puiu dokončuje francouzsky mluvený film Manor House

V Karlových Varech bude soutěžit Radu Jude i Olmo Omerzu

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Blok 99 / Za zvuků krve

Útočiště pro outsidery / Strážci Galaxie Vol. 2

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně


RUBRIKY

anketa (23) / český film (73) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (90) / fenomén (68) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (731) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (660) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (98) / reflexe (24) / report (98) / rozhovor (154) / scénář (4) / soundtrack (37) / téma (848) / televize (89) / tisková zpráva (1) / událost týdne (207) / video (2) / videoart (16) / videohra (54) / web (41) / zoom (150)

Cinepur #104 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016

Z obsahu tištěného čísla:

Sázka na nejistotu / Čekání na ekonomický armagedon (Ondřej Pavlík, kritika)

Saulův syn / Holocaust na výbornou (Jan Kolář, kritika)

Berlinale 2016 / Právo na štěstí, právo na smutek (Aleš Stuchlý, report)

Rozhovor s režisérem Miguelem Gomesem / Garážový punk portugalského filmu (Martin Kudláč, rozhovor)

Poklad / Dobrodružství uzamčené v knihách (Michal Böhm, kritika)

Revenant: Zmrtvýchvstání / Zmrtvýchvstání syntezátorového průkopníka Rjúiči Sakamota (Jiří Špičák, soundtrack)

+ více...