Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod

téma: Současná kamera / Lukáš Skupa / 2. 4. 2016

Uvažujeme-li o uměleckých výzvách, které mohou filmaři ve svých dílech pokořovat, či obecněji o způsobech ozvláštnění zavedených stylových postupů, jeví se kamera jako jeden z klíčových prostředků, s jejichž pomocí lze dosáhnout neotřelých nebo překvapivých výsledků. Taková schopnost u kamery vyplývá ze dvou navzájem propojených hledisek – estetického a technického, která odjakživa určovala podobu kinematografického obrazu. V současnosti však – alespoň v určitých typech tvorby – toto propojení opět výrazně vyplouvá na povrch a snad je i sebevědoměji vystavováno na odiv. Během několika uplynulých let zasáhla kinematografický obraz minimálně jedna zásadní změna – záznam na klasický filmový materiál byl téměř kompletně nahrazen digitální formou záznamu. Kameře jsme v Cinepuru věnovali téma přesně před deseti roky, kdy však projevy této postupující změny nebyly zdaleka tak zřetelné jako dnes. V aktuálním tématu proto můžeme nový stav reflektovat lépe a ptát se, jak se například stále dokonalejší vlastnosti digitální techniky či manipulace s filmovým obrazem odráží v obrazové koncepci filmů nebo v práci kameramanů. Nad ozvláštněním, podmíněným volbami estetického i technického charakteru, se zamýšlí hned úvodní text Martina Bubrína, který se věnuje problematice dlouhých záběrů, jež v některých současných hollywoodských filmech mohou fungovat coby hlavní atrakce. Ozvláštňujícími tendencemi digitální formy záznamu se zabývá i text Martina Kose, který se se snímkem Michaela Manna Ali (2001) vrací k samým počátkům testování digitálního natáčení v Hollywoodu. Příklad pokořování uměleckých výzev s využitím kamery, a to i bez ohledu na rozvíjející se možnosti digitální techniky, najdeme také v českém prostředí. Úvaha Matěj Nytry o momentálním oživení domácí filmové tvorby naznačuje, že v tomto procesu sehrává nemalou roli mladá generace kameramanů. Dále je do tématu zařazen rozhovor s Jimmym Gimferrerem, kameramanem filmů Alberta Serry, který mimo jiné představuje záležitosti dlouhého záběru ze zcela jiné perspektivy než úvodní text. V okruhu auteurů zůstává i poslední příspěvek Janise Prášila, zaměřený na dosavadní filmografii Gaspara Noého. Právě tento případ dokládá, jak může kameraman ovlivnit nejen podobu individuálního díla, ale třeba i různých vývojových stádií tvorby konkrétního režiséra.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #104

Článek vyšel v časopise Cinepur #104, březen 2016.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Revenant: Zmrtvýchvstání / Oscara, nebo život (Martin Šrajer, kritika) • Star Wars Battlefront / Pohodlná nostalgie (Jan Švelch, videohra) • Poklad / Dobrodružství uzamčené v knihách (Michal Böhm, kritika) • Joy / Ekonomie dotyku (Šárka Gmiterková, kritika) • Naši furianti aneb Vizuální obrození českého filmu? (Matěj Nytra, téma) • Saulův syn / Dřeň industrializované genocidy (Kamila Dolotina, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #122

#122

duben 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?


DALŠÍ Z RUBRIKY

Cannes uvede nový seriál Nicolase Windinga Refna

Nic jsi v Oděse neviděla / „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“

Locarno udělí cenu za celoživotní přínos Johnu Watersovi

Francis Ford Coppola se vrací k ambiciózní sci-fi Megalopolis

Čínské filmové podzemí / Od undergroundových devadesátých let po festivalové ceny

Tři ostrostřelci / Tváře současného španělského undergroundu

Jonas Mekas / Z undergroundu na světlo světa

…aby nikoho nenapadlo tvé filmy uvádět / Rozhovor s experimentálním autorem Martinem...


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino


RUBRIKY

anketa (24) / český film (80) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (96) / fenomén (72) / festival (80) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (116) / komiks (10) / kritika (785) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (708) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (104) / reflexe (24) / report (106) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (43) / téma (885) / televize (99) / tisková zpráva (1) / událost týdne (231) / video (2) / videoart (16) / videohra (60) / web (42) / zoom (156)