Naši furianti aneb Vizuální obrození českého filmu?

2. 4. 2016 / Matěj Nytra
téma
Placený

Sezónní vzestup mladých českých tvůrců a debutantů k vratkým hřebenům ne/naplněných ambicí přinesl toliko potvrzení jednoho diváckého dojmu: nové české snímky lépe dbají „o obraz“ a daří se jim dostihovat evropský vzorník stylů. Výroční Čeští lvi ale v příliš bojácných nominacích řadu kameramanských talentů nezviditelnili a Cenám české filmové kritiky konkrétní technická kategorie chybí. Příliš možností, jak výkon a specifika tvůrčích cest nastupující generace kameramanů připomenout, se v oficiální sféře nenabízí. Bez kameramana však styl nevzniká – to platí již od expresionismu či nových vln po metodický realismus a plovoucí záběry digitální éry. I česká scéna dnes začíná připomínat houštinu furiantů, kteří se nezdráhají předvádět své dovednosti.

Podlehnutí důmyslné či barevně funkčně vymezené obrazové stránce – takovému efektu se divák rád neubrání, dokáže-li film před ním ožít v ucelené suverenitě či magii, kdysi nazývané fotogenií. V post-klasické kameramanské svobodě však kromě otázky analogové/digitální proměny, jež je stále relevantní ve fázi volby materiálu k natáčení, vychází jako existenciální motiv účelnost a vnitřní vývoj zvolené „stylizace“. Nekonečné kopírování odkoukatelných postupů, ať už klasického hollywoodského záběrování či...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současná kamera

104 / březen 2016
Více